Avger handvärmare gas?

Jag funderar på att använda handvärmare som värme i katthuset de nätter temperaturen kryper ner till -20. De varianter som skulle kunna klara en hel natt är de engångspåsar med metallpulver i och de varianter som har en glödande kolstav.

Frågan är bara vad dessa avger för gaser i det begränsade och ganska så oventilerade utrymmet som katterna ligger i.

Kolstaven måste väl avge både kolmonoxid och koldioxid så den går bort. Är det någon som har koll på vad de andra påsarna avger när de aktiverats?

EDIT: Det här är ingen friluftsfråga, det inser jag, men jag skulle tro att det är ni här på forumet som vet mest om handvärmare.
 
Senast ändrad:
återladdningsbara

Jag vet inte vad de du länkar till innehåller men varför inte köpa återladdningsbara som man aktiverar och när de svalant så kokar man dem bara igen i vattenbad och sen är de redo att användas- inga utsläpp så länge inte katterna tar hål på påsarna. T ex dessa (från samma butik):
http://www.engelsons.se/mellan-ateranvandbar-varmare

/Patrik, som ibland värmer sig själv med sådana
 
Zippo handvärmare håller en lagom värme i ca 24 timmar då jag tankar den fullt. Luktar lite om den om man sätter näsan vid den, men vad den avger har jag ingen aning om :)
 
Det finns vindamesjanvärmare, ca 15W och ungefär 1/6 m2 för 220V, verkar klart enklast. Elaffärererna har även små elfiltar. 220V och katter som spänner är kanske inte optimala kombinationen.
Kattdörr till källaren är en annan variant.
 
Jag var inne på elfiltar först men utomhusklimat och kattklor fick mig på andra tankar. Jag har dock inte släppt spåret helt.

Katthuset är isolerat med 5 cm frigolit och liten ingång så katterna klarar sig bra som det är. Men jag har märkt att katterna söker sig någon annanstans när det är riktigt kallt, kallare än -15. Så det är bara sånna dagar jag skulle vilja dra på lite värme, säkert mest för att värma mitt eget samvete =)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.