Jukka+gas

En liten nätt fråga...

Finns det någon som använder sin jukkasticka för att tända gaslågan?? Tanken slog mig idag...sist jag var ute drog jag ett par drag men fick ingen fyr. Går det överhuvudtaget??
 
Tända

Fick en demonstration när jag köpte min jukkasticka. Håll kniven över gasen och dra stickan emot dig. Fungerar bra.
 
Fungerar mycket bra. Fungerar i princip på samma sätt som en gaständare till en gasspis i (stads)kök.
Numera använder jag bara jukkas-stickan till mitt Trangia med gastillsats. En jukkas-sticka ligger alltid i köket och jag slipper problem eller bekymmer över tillgång och tillstånd på tändstickorna.

Lennart
 
Har länge haft stor tilltro till gniststål i allmänhet och då särskilt det med magnesiumblock, som man skrapar spån ur. Det tog ett tag att komma underfund med, men jag och kompisar brukar öva med den, på olika turer, mest för skoj skull. Jag själv använder nästan alltid stålet att tända mitt Optimus Nova, med fotogen. Härom helgen var jag och flickvännen uppe i Säfsenområdet för fiske och vandring, då vi upptäckte att vi glömt allt vad tändstickor heter. Trots regn, snö och kyla, klarade vi oss bra med detta gniststål med magnesium. Både till braständning och köket.
 
Tända Novan med eldstål?!

Det här lät intressant. Hur bar du dej åt?

Jag har själv en Nova och är det något jag tycker är bökigt med den är det att få lågan på tändstickan eller tändaren i kontakt med veken, framför allt när det blåser.

Hälsningar

Bengt
 
Tja, jag fäller in ena benstödet. Då kan man "sticka in" ena hörnet på stålet, som är ett rektangulärt magnesiumblock, med stål på ena sidan. Luta blocket/stålet på kanten, in till "strumpan" och dra bestämt med kniv eller liknande, in mot strumpan. Svårare än så är det inte. Man kanske får öva lite, men för mig funkar det perfekt!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.