Aktuell rapport från sarek?

Hej
Någon som varit i Sarek, eller i närheten, nyligen och kan skriva lite om vattenstånd, myggsituation osv. allt av intresse.
Sticker själv upp sen 25 maj.
/Joel Engström
 
Sarek i månadsskiftet juni/juli

plp; sa:
Någon som varit i Sarek, eller i närheten, nyligen och kan skriva lite om vattenstånd, myggsituation osv. allt av intresse.

Jag var i Sarek förra veckan (28.6.-3.7.) och vandrade rutten Akkastugorna-Nijak-Mikkastugan-Guhkesvakkejåhka bro-Suorva tillsammans med mina kompisar.

Eftersom det här var min första tur till Sarek kan jag inte riktigt kommentera vattenståndet i förhållande till det normala, men alla våra planerade vad lyckades bra. Veckan var extremt het, sol nästan dygnet runt, och det var nästan vindstilla. Glaciärsmältningen torde alltså ha orsakat lite mer vatten i en del jokkar. Å andra sidan kunde vi två gånger under veckan utnyttja isbryggor (Nijakvagge och Tjågnårisjåhka), eftersom det högre upp ännu fanns en del snö kvar.

Sareks myggor kände tydligen inte till att dom borde vara rädda för höjder och vindpustar. Också högre upp på sluttningarna trivdes myggorna bra. Myggor fanns det alltså mycket av, helt som det förväntas på sommaren. Täta kläder, myggmedel och myggspiraler lönar det sig alltså att ta med.

I övrigt fanns det gott om utrymme i fjällen, endast en eftermiddag träffade vi andra människor (sammanlagt 4 pers.).

Bara jag orkar renskriva min vandringsdagbok ska jag lägga vandringsberättelsen och några bilder ut på nätet. Jag återkommer genast när jag gjort det.

På min webblogg kommenterade jag förresten området och vädret så här: http://www.natkreatur.com/archives/000755.html

]plp (Joel Engström) skrev:
Sticker själv upp sen 25 maj.

Det kan nog hända att förhållandena ännu hinner ändras före du far ;-)

Hoppas du hade nån nytta av det här. Ifall du är intresserad av nåt speciellt ställe under vår färdrutt kan jag gärna försöka svara närmare.
 
Fler rapporter

Jag hade lovat dem i Kvikkjokk att rapportera om hur läget var. Jag funderade på att lägga ut det på Utsidan också men var osäker på hur intressant det var för Utsidans läsare. Så här löd i alla fall texten:

"Läget i Sarek tisdag 24/6-onsdag 2/7

Jag gick genom hela Sarek på sträckan Kvikkjokk-Pårek-Säkok-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Neitarieppevagge-Alkavagge-Kuopervagge-Ruotesvagge-ravinen mellan Sjnjuftjutis och Akka-Akkastugan-Änonjalme

Till stor del var det varmt och soligt och myggorna var få, utom i skogstrakterna i början och slutet av vandringen. Men det var måttliga mängder; jag brydde mig inte om att använda myggmedlet.

Marken var generellt torr, även om blötare partier fanns. Jag hade stövlar men kängor hade varit ett bättre val. I dalbottnarna fanns det små snöfläckar här och där. På en del ställen (t. ex. i östra Kuopervagge) fanns något större mängder kvar, dock oproblematiska. Sjöarna i Njåtjosvagge hade mycket lite is kvar; glaciärsjön vid Niak var däremot nästan helt täckt av (i och för sig rutten) is. Gräset var inte riktigt grönt ännu, samtidigt som det var full fart på blommorna. Stugvärden i Akka menade att vårläget i år var normalt och att läget i fjol var runt två veckor tidigare än normalt.

Vattenmängden verkade vara normal eller lägre än normalt, såvitt jag kan bedöma. Några vad är värda att kommentera. De tre i Njåtjosvagge: Ruopsokjåkkå enkelt. Palkatjåkkå enkelt om man letade fram lämpliga ställen att successivt ta sig över på. Luottojåkkå enkelt om man tog sig över, i tre korta etapper, exakt i mynningen till Njåtjosjåkkå. Kuopervagge enkelt (jag valde en längre passage någon minut före sammanflödet med Alkavagges vatten). Suottasjåkkå (norr om Niak) var det enda obehagliga vadet: dålig sikt, sneda stenar på bottnen. För ett år sedan var det lättare. Men jag kanske valde en mindre lämplig övergång i år. (Med ”enkla” menar jag att djupet var under knähöjd och att sikt, stenbottnen och farten på vattnet inte skapade några problem. F.ö. hade jag två stavar och betraktar mig som bara måttligt erfaren vadare.)

Neitarieppevagge (dvs tvärdalen mellan Sarvesvagge och Alkavagge) var mycket användbar (28/6) då dalbottnen till stora delar täcktes av packad snö, särskilt på södra sidan om passet, och därmed blev riktigt lättgången."

(Jag bör väl tillägga att med "glaciärsjön vid Niak" menade jag den större sjö som ligger vid en glaciärnisch, inget annat.)

Lars
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cnygardh Aktuell rapport om vattenläget i Sarek önskas!! Fjällvandring 8
avslutatmedlemskap150217 Aktuell rapport Sarek önskas Fjällvandring 1
amalamute Valfojåkka - aktuell rapport? Fjällvandring 1
Tagetes Aktuell info om snöläge och blöthet Sarek juli 2016 Fjällvandring 2
Olander Aktuell höjd för Glittertind? Fjällvandring 0
espirituosa Kebnekaises sydtopp - aktuell höjd? Fjällvandring 4
Havrepanna Aktuell blöta i Sarek? Fjällvandring 2
Pauliina Relativt aktuell Sarek-info, Algastugan och båtar Fjällvandring 4
eyck Rapport från Sarek Fjällvandring 6
Materialaren Fastpacking i Sarek (rapport) Fjällvandring 35
bsandborgh Rapport från Sarek Fjällvandring 2
Gunnar81 Rapport från vandring i Grövelsjöfjällen Fjällvandring 1
Gunnar81 Rapport från vandring i Abisko- och Narviksfjällen Fjällvandring 3
mb.plk Kort rapport från Sarek 6-12 juli 2014 Fjällvandring 5
Elle_belle Rapport från Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
GustavOh Rapport från sarek Fjällvandring 8
Ostmjuk Hamster Kort rapport Sarek Fjällvandring 1
Tempest Rapport från Sarek Fjällvandring 7
Charlotte_LL Rapport snö och vatten Sarek Fjällvandring 5
nidob49 Snöläget i Padjelanta idag. Färsk rapport. Fjällvandring 3
il C rapport från Finse-Memurubu Fjällvandring 0
skaparn Juli-rapport någon? Fjällvandring 2
pandeon Rapport från vandring kring Helags och Sylarna Fjällvandring 0
petratetra Rapport från paradiset Fjällvandring 2
BIF Rapport från Sarek ang väder/lämlar/Vattenstånd... Fjällvandring 1
GustavOh Rapport från Bunnerfjällen Fjällvandring 3
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.