Turfundering Sarek

Hej på er!

Jag sitter här och planerar årets tur i Sarek och skulle vara jätteteacksam om jag kunde få lite råd och rön från er inbitna.

Funderar hittils på turen Sourva (start) - Liehtjutjavvre (sjön) - Rahpajåhkå - Rapadalen (norra) - Nammasj - båt över Laitauresjön - Kungsleden till Kvikkjokk (slut).

Går givetvis också att kasta om ordningen och starta i Kvikkjokk också. Vad tror ni om detta? Hur många dagar uppskattar ni det till och är färdvägen rimlig eller har ni bättre förslag?

Tack för synpunkter!

/Jonas
[Ändrat av Ostmjuk Hamster 2007-05-24 kl 10:25]
 
Ostmjuk Hamster; sa:
Hej på er!

Sitter här och planerar årets tur i Sarek och skulle behöva lite råd och rön från er inbitna.

Funderar hittils på turen Sourva (start) - Liehtjutjavvre (sjön) - Rahpajåhkå - Rapadalen (norra) - (båt) Laitaure - Kungsleden till Kvikkjokk (slut).

Går givetvis också att kasta om ordningen och starta i Kvikkjokk också. Vad tror ni om detta? Hur många dagar uppskattar ni det till och är färdvägen rimlig eller har ni bättre förslag?

Tack för synpunkter!

/Jonas

Ett förslag är att ni vandrar via Snavvavagge från Pielaslätten till Rapadalen (om ni inte redan tänkt det). Det är den klassiska färdvägen till Rapadalen från norr. Att runda Låddepakte är en snårig upplevelse.

Vidare finns alternativet att avsluta vandringen via Aktse och cykelstigen till Sitoälvsbron. Den varianten sparar er två dagar längs den inte alltför upphetsande vandringen längs Kungsleden till Kvikkjokk.

Och istället för att vandra hela Rapadalens längd nere längs Rapaätno kan ni med fördel ta er upp på den norra fjällsluttningen via Alep Vassjajåkåtj och sedan följa fjällsidan mot Skierffe-klippan.

En sådan tur, dvs Sourva - Snavvavagge - Rapadalen - Skierffe - Aktse - Sitoälvsbron, vandrade jag från söder till norr och den tog sex vandringsdagar i anspråk.
 
Tack! Låter ytterst intressant! Japp, tänkte gå Snavvavagge. Förresten, om man slutar vid Sitoälvsbron, hur tar man sig därifrån?
[Ändrat av Ostmjuk Hamster 2007-05-24 kl 10:56]
 
fson (Per Folkesson) skrev:
Det blir en fin tur, se till att hitta på stigen upp från Suorva bara, annars blir första dagen rätt kämpig! Korsa bäcken vid vägslutet, och spana efter rösen på andra sidan av ett blockfält. Stigen följer sedan sjön till en början, och är sporadiskt markerad med orange färg.

Håll någorlunda höjd när ni rundar Njavvetjåhkå, annars får ni kämpa onödigt mycket med videt.

Go tur!

/Per
[Ändrat av fson 2007-05-24 kl 10:57]
 
Har aldrig gått ut den vägen själv, men Harry Skarin i Tjåmotis (sök på eniro), har tydligen pysslat en del med transoprter där.

/Per
 
fson; sa:
Har aldrig gått ut den vägen själv, men Harry Skarin i Tjåmotis (sök på eniro), har tydligen pysslat en del med transoprter där.

/Per

Precis, Harry Skarin kör på beställning. Sen är det bara att hoppa på bussen från Kvikkjokk till Jokkmokk. Jag tror att det finns en hållplats i Tjåmotis.
 
Ostmjuk Hamster; sa:
Ok, låter som en bra lösning. Några svåra vad eller ställen att undvika utefter sträckan?

Nja, det enda som jag upplevde som lite omständigt var Alep Vassjajåkåtj. Den avvattnar en glaciär och var (i slutet av augusti förra året) rätt strid, men vi fann ett lugnt parti just nedanför ett större vattenfall och kunde vada med vatten i knähöjd.

I Rapadalen kan nog jåkkarna som mynnar i Skårkijauratj bli problematiska vid hög vattenföring. Vi kunde dock gå torrskodda över.

Det bör sägas att under den tid jag gick sträckan hade det varit torrt länge, så jag tror inte att min bild är representativ.
 
Jag har en annan fråga kring Sarek.

Hur är det att gå södra sidan på rapadalen?
Hur lång tid tar det, hur knepiga är vaden och hur svårgått är det?

Enligt Grundsten verkar det inte helt svårt medan Abrahamsson skriver i sin bok att inte så många vandrat där sedan Abrahamssons tid.
 
tjonsson; sa:
Och istället för att vandra hela Rapadalens längd nere längs Rapaätno kan ni med fördel ta er upp på den norra fjällsluttningen via Alep Vassjajåkåtj och sedan följa fjällsidan mot Skierffe-klippan.

En sådan tur, dvs Sourva - Snavvavagge - Rapadalen - Skierffe - Aktse - Sitoälvsbron, vandrade jag från söder till norr och den tog sex vandringsdagar i anspråk.

Jag kan instämma i att vägen uppe på platån efter vadet av Alep Vassjajågåsj är en fin väg till Aktse (har också gått den, åt andra hållet). Jag vadade denna jokk nere i björkskogen och lutningen därefter är överkomlig. Utsikten ner i Rapadalen är fullständigt hänförande under hela hela vandringen till Aktse.

Visst bekymmer hade min grupp när vi rundade sydsluttningen av Gierdogiesjtjåhkkå. Full av stora stenblock som man fick klättra runt hela tiden. En idé kan vara att gå ett hundratal meter högre upp och hålla drygt 1200 meters höjd strax söder om toppen och därefter gå nerför sluttningen till Tjasskavarasj (jag har dock inte prövat detta).

Men sen är det väl så att det alltid tar längre tid att välja en egen färdväg än att följa en upptrampad stig. I det här fallet kanske en hel dag längre än om man väljer stigen nere i Rapadalen och avslutar med båt. Å andra sidan är utsikten på platån svårslagen.

/Hans
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gustav Cronhamn Turfundering i Tarfala Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.