Längtar alltid till fjällen.Läser hellre fjällkartor än ser på teve.Vandrar ibland med sällskap, ibland ensam i både fjäll och skog. Tycker alldeles förmycket om att vandra för att avstå om medvandrare saknas.
Tillhör Hillebergfalangen.
På senare åt har jag rest till Australien och Nya Zeeland några gånger

Användarnamn: BrittMarie

Intressen: Klättring, Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Långfärdscykling, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Mountainbike, Multisport, Bär & svamp, Orientering, Paddling

Paradigmskifte

Idag har jag upptäckt något nytt om myror. Eller kommit till insikt om, lärt mej, fyllt en kunskapslucka, förstått något viktigt, kalla det vad som helst.

Så här gick det till: I Jönskvarna-Posten finns på lördagar en sida med korsord och frågelek, ni vet, sån där med olika ämnen och svårighetsgrad på frågorna så kan man kolla hur duktig man är, eller tävla mot sitt frukostsällskap. Den sidan brukar jag fastna på, handlar det om blommor och djur brukar jag kunna på fempoängsnivån, skådespelare och andra kändisar brukar gå sämre och är det fotboll läser jag inte ens frågan.

MTB i Kolmården

Att träna och tävla med mountainbike har plötsligt seglat upp som en stark konkurrent till friluftslivet. Om min vinterträning var ensidig med enbart längdskidåkning så är barmarksträningen bara något mer varierad. Det är terrängcykeln jag helst hänger på, missar ogärna en träningskväll med klubben och skulle gärna åka runt på varenda tävling som finns framöver.

När jag var i Kolmården den gångna helgen var det inte för att leva friluftsliv utan just för att cykla. Tävling och stugboende, inte riktigt likt mej, men skönt den här gången.

Guldkantad mässlördag

Friluftsmässan i Bodafors är alltid trevlig att besöka. En stor lokal fylld med friluftsprylar av olika slag, så mycket man vill ha men så lite man egentligen behöver köpa. Har man hållit på med friluftsliv ett antal år så finns ju redan det mesta.

Men ibland blir saker utslitna, går sönder eller så vill man kosta på sej något nytt bara för att det är så fint eller verkar mycket bättre än det som finns hemma i garderoben...

Stjärnsprakande sovsäcksprovning

För att få ett lättare liv har jag investerat i ett par nya prylar. I höstas köpte jag en ryggsäck som bara väger hälften av vad min gamla gör. Det är en Quest från GoLite på ca 1500 g.

På skärtorsdagen fick jag hem min nya sovsäck, en underbart fluffig och lätt skapelse, knappt kilot tung, från Western Mountaineering, modell Apache, nätshoppad hos Get Out. Dessa två saker gör att min grundpackning har minskat ca två kg i vikt!

Säsongsavslutning och premiär!

Vintern har släppt sitt grepp om mina hemtrakter, det är inte mycket snö kvar i skogarna nu.

Men vilken vinter det har varit! Vid Jönköpings flygplats uppmättes minusgrader 59 dygn i sträck, det är nytt rekord!  Förra vintern var det visst som längst minusgrader sex dagar i rad. Mycket snö har det också varit, 94 cm som mest.