Användarnamn: sznussan

Malingsbo - Kloten

Kloten – Malingsbo - Björsjö  - Nyfors - Kloten

Onsdag första semesterveckan

Ö och jag bestämde oss för att gå kloten – Malingsbo rundan, eventuellt i förkortad version.

Vi hade egentligen bara 2 dagar på oss.

Vi startade i Kloten gick ut på leden från stugbyn,

Lunchen intogs vid abborrtjärnen, mycket knott, var och kikade på det lilla vindskyddet som låg en liten bit därifrån.

Aborrtjärnskojan som låg lite längre bort var riktigt fin, men vi skulle vidare. Leden gick upp o ner och vi traskade på, vi hade regnbyxor på eftersom det var väldigt blött i gräs och buskar.

Vi gick över bron eller kraftverket vid midsommartjärnen när vi enades om att börja fuska ;-), vi gick tillbaka över bron och fortsatte på grusvägen rätt över så vi kom fram vid Lumsåsarna, där följde vi leden fram till Lumsen.

Kojan där var inte speciellt fräsch så vi kollade in kolarkojan och den var helt ok, min tvekan var hur instängd man skulle känna sig men det funkade.

Vi talade med ett par som campade intill Skräddartorpsån hon rekommenderade att följa ån istället, det skulle vara fina forsar längre upp.

Kvällen ägnade vi åt att elda ”torrt” ris som låg runt i skogen , bra med fuktigt ris för att jaga bort knotten med.

Vi åt korvgryta och delade på en Guiness sedan var det sängen som gällde.

I kojan gick det att elda försiktigt, inget för värmen utan bara för mygg och knott.

Bestämde oss för att gena idag med ;-) vi följde Skräddartorpsån och det var väldigt vackert. Det här vindskyddet låg väldigt vackert.

Sedan blev det grusväg förbi söndagssjön ända fram till Nyfors, där kollade vi in den stängda butiken tycker att de ska ta bort skyltarna ute på vägen om lanthandel.

Stannade och åt lunch vid Nothusudden, den var jättefin. Konstigt med all ved som ligger där och ruttnar, såg inga verktyg.

Solen hade börjat skina, vi satt säkert 1½ timme, Ö tog en middags lur.

Precis när vi satte på oss ryggsäckarna igen så hörde vi muller bortåt Kloten, himlen började dra ihop sig och bli lite svart, det mullrade även åt Nyfors hållet.

Vi hade kanske gått 10 minuter så blixtrade det, jag hann bara tänka( hur långt borta är det) så small det. Då fick man upp pulsen.

Efter ca 5 minuter hörde vi hur det mullrade bortåt Kloten, sen så blixtrade det och small samtidigt alldeles bredvid oss, då fick man hjärtat i halsgropen, Jävlar sa Ö hade jag dåligt hjärta hade jag dött nu.

Sen avtog det som tur var, det regnade bara men det har man ju blivit van med nu.

Vi kikade på vindskyddet vid Långvattnet, där satt det 2 kanotister och väntade på uppehåll för att ta sig tillbaka till Kloten.

Vi traskade de sista 3 km ute på vägen istället för på stigen, vilka raksträckor.

Det blev en förkortad variant men 31 km i regn och åska är helt ok.

Jag är helt säker på att vi kommer att komma tillbaka och gå hela leden.

2014-01-03 20:25   sejjo
Vad kul att se att någon annan som gått leden om än inte hela som jag gjorde 2008, hade då verklig tur med vädret så jag klämde hela turen (45km.) på en dag. Kom tillbaka och gå hela leden den är sevärd!

2014-01-13 21:21   sznussan
Självklart så kommer jag att gå hela leden. Den känns ju bara halvfärdig just nu. :-)

2023-08-07 13:29   hyrfiske
De sjöar och vindskydd du beskriver är arrenderade och privata! Det finns skyltar uppsatta och det är inte tillåtet att nyttja faciliteterna varken vid Hemtjärn, Kroktjärn eller Abborrtjärnen. Där bedrivs hyrfiskeverksamhet och innefattas inte av allemansrätten. Att ta ved är ren stöld! Vi betalar 750:-/kbm plus en massa slit för att fylla vedbodarna åt våra betalande kunder INTE åt vandrare!

Juli i Abisko

8/7

Bosjön

Vi bestämde oss för en utehelg och som vanligt så tänkte vi en vandringstur, tills vi kom på att vi kunde cykla istället för att gå.

Jakob blev utnämnd till ryggsäcksutkörare, vi hade bara vatten med oss.

Glamping vid Kroksjön

Denna helg var vi ute och Glampade ;-)

Ö och jag tog med oss Ronya och Felicia på en utflykt.