Användarnamn: sznussan

Intressen: Friluftsmat, Vandring

Glamping vid Kroksjön

Denna helg var vi ute och Glampade ;-)

Ö och jag tog med oss Ronya och Felicia på en utflykt.

Resan började med att åka på Chokladsalongen i Askersund, vi smakade på mycket god choklad.

Sedan åkte hem till Jonas och Anneli och "lånade" lite ved, Tackar.

Eftersom vi visste att vi skulle ut på Västra vätterleden och där finns det ingen ved vid vindskydden.

Vi kollade först in vindskyddet vid stora djäknasjön men det såg inget trevligt ut, så vi knallade bort till Kroksjöns vindskydd , en promenad på säkert 400 meter ;-).

Tjejerna fick bestämma var de ville sova och det blev kroksjön.

Vi bar ut allt från bilen och satte igång en brasa.

Här har vi 2 häxor på taket ;-)

Tjejerna roade sig , Ronya gjorde ett eget konstverk.

Vi gjorde en brasa med vår ved + en tjock gren som låg vid eldplatsen

Ronya vågade sig ut på bryggan

När vi hade ätit så hörde vi ett muller, genast kom frågan om det var åska, neej då sa jag ...det är flygplan. Det var flygplan ända tills det blixtrade och dundrade, då satt det 2 oroliga damer längst in i vindskyddet.

Sedan började det regna och hagla , det var centimeter stora hagel som dundrade ner på backen, det var ganska häftigt

Det blev en ganska tidig kväll, eftersom vädret inte var så värst. Jag vaknade vid sex tiden på morgonen då temperaturen var ca 2 grader. Tjejerna vaknade och frös så de fick krypa ner hos varann.

Vid nio steg vi upp allihop och gjorde soppa till frukost.

2 frusna tjejer på morgonen. Men de kunde ändå tänka sig att följa med någon mer gång.

Efter att vi städat och packat ihop så var det lunchtid, våra stora grabbar kom ut och så intog vi vår lunch på "krogen mitt i skogen" har ni aldrig varit där så kan jag rekommendera detta matställe, han har öppet till sista september.

2012-09-09 20:49   äventyrssugen
Det känns alltid gott när man har gjort en sån där tur med barnen. Det är inte så stort och märkvärdigt men det ger mycket.

Svar 2012-09-09 21:53   sznussan
Jo det är sant, deras kommentarer efteråt är mysiga

2012-09-10 10:57   Thomas Traneving
Minns tillbaka hur underbart det var att ha med kreativa och underbara barn vid lägerelden.
Även våra barn har suttit högt där uppe på just det vindskyddet :)
/H

Svar 2012-09-10 20:57   sznussan
Ja det var precis lagom att klättra på , Ronya gjorde en hel by av små pinnar. Dagens barn kan också leka med kottar ;-)

Juli i Abisko

8/7

Bosjön

Vi bestämde oss för en utehelg och som vanligt så tänkte vi en vandringstur, tills vi kom på att vi kunde cykla istället för att gå.

Jakob blev utnämnd till ryggsäcksutkörare, vi hade bara vatten med oss.

Munkastigen

De har förlängt munkastigen från Riseberga över Hasselfors vidare mot Svartå där den hakar på bergslagsleden för att sedan komma fram till Ramundeboda där den ursprungliga leden gick ifrån.

Ramundeboda – Olshammar har vi gått ett flertal gånger så detta nya måste undersökas, information om vindskydd osv fanns inte så jag tog med tält och grabbens hund Svante.