Användarnamn: sznussan

Intressen: Friluftsmat, Vandring

Bosjön

Vi bestämde oss för en utehelg och som vanligt så tänkte vi en vandringstur, tills vi kom på att vi kunde cykla istället för att gå.

Jakob blev utnämnd till ryggsäcksutkörare, vi hade bara vatten med oss.

Ingen av oss är van cyklist så vi tog det lugnt, passerade Röfors där Röforsdagen pågick, vi kikade runt lite, höjde sadeln på Ö:s cykel.

Sedan trampade vi lugnt vidare, svängde in på grusvägen mot Kulla , passerade Bomberget. Det var fascinerade att vägar vi gått på så många gånger gick så fort att avverka.

Vi passerade skylten till vindskyddet vid Gråmon, passerar även en jättegryta längs den vägen.

Vi körde över asfaltsvägen mellan Askersund och Tived och fortsatte in mot Bosjön.

Efter en vägbom så är det upp och ner på skogsvägen ända tills man svänger av och då är det skogskörning som gäller (då gick jag med cykeln).

Vi kom fram till vindskyddet ,med eftermiddagssol så blev vi badsugna.

Men ryggsäckschauffören kom inte förrän efter en timme så vi fick göra en brasa så länge (eftersom ombyte och handdukar var i ryggorna) det fanns jättemycket ved att såga, det var riktigt fint ordnat. Vi hittade kantareller till grytan också.

När J kom så hade vi elden färdigt, så han fick en grillad innan han for hemåt,när han åkt kom jag på att jag hade 2 ryggor, min vanliga + en liten med vatten säck i, jaja det skulle nog ordna sig att få hem dem också.

Vi tog ett bad (jätteskönt , men ganska äcklig botten)och förberedde maten , korvgyta smakade bra.

Det var en helt underbar kväll, solen gassade och allt kändes bra.

Morgonen därpå var det som vanligt ,,,mulet.

Jag konstruerade ihop mina ryggor till en och efter frukost startade vi hemfärden.

Det kändes i rumpan efteråt ;-) att man inte är någon van cyklist. Men en himla trevlig tur var det.

2012-09-09 19:17   Håkan Friberg
Vad härligt med ytterligare en Närke-bloggare på Utsidan!
Att cykla ut här jag också gjort några gånger. Önska dig rejäla cykelväskor i julklapp så slipper du tänka på ryggsäckstransport. :-)

Svar 2012-09-09 20:02   sznussan
Hej Håkan
Ja det känns som en bra grej, ska tala med sönerna ;-

2012-09-10 10:54   Thomas Traneving
Håller med Håkans kommentar!
Er cykeltur rörde sig runt vår sommarstuga så jag kunde lätt hänga med i varje sväng, vindskydd och sjö. :)
Välkommen!
/H

Juli i Abisko

8/7

Glamping vid Kroksjön

Denna helg var vi ute och Glampade ;-)

Ö och jag tog med oss Ronya och Felicia på en utflykt.

Munkastigen

De har förlängt munkastigen från Riseberga över Hasselfors vidare mot Svartå där den hakar på bergslagsleden för att sedan komma fram till Ramundeboda där den ursprungliga leden gick ifrån.

Ramundeboda – Olshammar har vi gått ett flertal gånger så detta nya måste undersökas, information om vindskydd osv fanns inte så jag tog med tält och grabbens hund Svante.