Användarnamn: sznussan

Intressen: Friluftsmat, Vandring

Munkastigen

De har förlängt munkastigen från Riseberga över Hasselfors vidare mot Svartå där den hakar på bergslagsleden för att sedan komma fram till Ramundeboda där den ursprungliga leden gick ifrån.

Ramundeboda – Olshammar har vi gått ett flertal gånger så detta nya måste undersökas, information om vindskydd osv fanns inte så jag tog med tält och grabbens hund Svante.

Svante och jag har aldrig kamperat i tält tillsammans så detta skulle bli spännande. Jakob skjutsade oss till Edsberg några kilometer från Riseberga kloster (för att slippa så mycket asfalt som möjligt).

Från Skansen gick det en slingrande grusväg, vädret var varierande sol , regn och riktiga skurar.

Svante traskade på, jag hade ett flexkoppel i midjebältet det funkade jättebra.

Efter ca 8 km svängde vi tvärt av grusvägen och följde en stig över en liten mosse, precis när vi kom fram till Trystorp så kom det en riktig åskskur vi skyndade oss in under ett tak till en gammal byggnad som säkert hörde till Trystorps ägor. Där intogs dagens lunch soppa.

Efter Trystorp blev det asfalt i ca 3 km, just då sken solen så det blev ganska varmt.

Vid Tångeråsa kyrka stannade vi och fyllde på vatten, kyrkan är från medeltiden, jag ville inte lämna Svante utanför så jag gick inte in annars hade det varit intressant.

Efter kyrkan blev det grusväg, vi gick genom jordbrukslandskap, mycke kor såg vi.

När vi hade gått förbi den sista bondgården så skulle Skagersholmsmossen passeras, där var det fullt arbete långtradare ,traktorer och hjullastare och mitt i allt detta skulle vi gå :-) . Men de stod still medan vi passerade.

Sedan fortsatte vi längs mossen, efter en stund så var det inte så intressant längre, utsikten ändrades inte något. Svante ville först inte gå på spångarna men när han gick bredvid och sjönk ner till magen så gick han också på spång sedan.

Vi skrämde upp mycket fåglar och vi såg en räv, måste ha varit en unge den var väldigt nyfiken och tittade länge på oss.

När vi väl kommit ut från mossen och kommit upp på ”likvägen” så stannade vi för att äta lite hallon, då öppnade sig hela himlen så vi fick sätta oss under en gran för att vänta ut det värsta, då gnällde Svante för första gången, han måste ha undrat vad vi höll på med.

Vi passerade Skagershults gamla kyrka och svängde in på raksträckan mot Hasselfors (2 km spikrak väg bredvid sjön Teen).

När det började regna igen så bestämde jag att vi tar vilken liten ficka som helst och sätter upp tältet så vi hittade en liten ficka där vi satte upp tältet i en rasande fart. Morgonen efter visade det sig att hade vi fortsatt 100 meter så hade det funnits en fin rastplats lite närmare sjön. :-)

Svante intog både liggunderlag och sovsäck. Kvällsmat intogs i tältet. Svante sov som en kung eftersom han skulle ligga i mitt ryggslut så jag låg med fötter och huvud på liggunderlaget övriga kroppen låg på tältbotten. Men huvudsaken var att Svante kände sig trygg.

Morgonen efter så haltade Svante ut på 3 ben, aj aj han har ett gammalt problem med sin ena framtass, efter tele samtal med Svantes husse som trodde att det skulle mjukna efter lite gång så bestämda jag i alla fall att vi skulle bryta i Hasselfors. Så det blev väckning av Jakob som fick åka ut och hämta oss. Svante och jag tog oss i sakta mak in till torget i Hasselfors, när han gått en stund så stödde han på tassen igen.

Efter ett dygns vila så var han ok i tassen igen.

Djur vi fick med oss hem var 1 fästing på mig och 3 stycken på Svante.

Nu har jag sträckan mellan Hasselfors och Svartå som jag inte gått, jag kanske är bortskämd med Bergslagsleden men jag tycker det är ganska tråkigt att gå grusvägar, jag vill gå i skogen precis som på Bergslagsleden, här var det mest bara grusväg.

Juli i Abisko

8/7

Bosjön

Vi bestämde oss för en utehelg och som vanligt så tänkte vi en vandringstur, tills vi kom på att vi kunde cykla istället för att gå.

Jakob blev utnämnd till ryggsäcksutkörare, vi hade bara vatten med oss.

Glamping vid Kroksjön

Denna helg var vi ute och Glampade ;-)

Ö och jag tog med oss Ronya och Felicia på en utflykt.