Användarnamn: sznussan

Intressen: Friluftsmat, Vandring

Juli i Abisko

8/7

Startade hemma i Laxå med att kliva på tåget, som tog mig till Stockholm där jag skulle hoppa på natttåget till Abisko. Strövade runt på station och kikade på folk, åt lite för att sedan leta reda på min plats på tåget.

Efter en väldigt lång natt så kom jag fram till Abisko turiststation (nästa resa ska jag inte snåla utan ta en liggplats).

9/7

Jag startade med att äta lunch på fjällstation och påbörjade min vandring, det duggade lite , när jag var halvvägs mot Abiskojaure så vräkte det ner.

Jag var så lerig så jag gick ner i en bäck och försökte skölja av leran. Ganska lönlöst. Gick om en farbror i sandaler och T-shirt med paraply. Hoppas han inte skulle gå för långt.

De 15 km till Abiskojaure gick ganska fort, det är ju motorväg. Blev jätteväl mottagen i stugan fick ett rum tillsammans med en jättetrevlig dam som skulle till Sälka för att vara stugvärd.

Bastun kan rekommenderas, mycket trevligt. Efter den så åt jag mat och kvart över 8 så sov jag som en gris.Vaknade straxt före 7 (tog nog igen all sömn jag missade på tåget). Åt frukost och gjorde mig iordning, sa hejdå till rumskompisen och gick ut och sa hej till stugvärdarna.

10/7

Styrde mot Unna Allakas 24 km bort mot Norska gränsen. Hela den färden gick i blåsväder, det kom några duggskurar men inte så att det störde.Det var mycket björkskog på denna sträcka, en fördel med blåsten var att all mygg blåste bort. Följde Kamajokaa länge, passerade en Sameby där jag var tvungen att fråga efter vägen eftersom det var 4 hjulingsspår överallt. 2 km från byn så kom jag till en bro där åt jag dagens lunch, varma koppen och lite knäckebröd. Vid nästa bro så hade jag paus och låg på stenarna en stund. Den bron var lite läskig.

Traskade på, det var lite småvad innan man kom fram till Unna Allakas. Här var det en ensam stugvärd , även han jättetrevlig fick en lång berättelse om närheten till Norge och händelser under 2:a världskriget. Åt mos med torkade rotfrukter och tonfisk det smakade helt underbart tillsammans med den öl jag köpte (2.8 %). Kände mig ganska trött idag. Det som fanns till buds här var den berömda duschen i Unna Allakas men jag körde en fuskvariant med våtservetter kände inte för att stå ute och duscha i iskallt sjövatten.

11/7

Vaknade tidigt som vanligt,åt frukost pratade med stugvärden ,fick med mig post till Alesjaure. Färden började med en liten stigning som sedan planade ut, jag fick syn på en renhjord som jag gick och kikade på, följde en stig som kändes bra, ledkryssen tänkte jag inte ens på. Efter nån kilometer så tog stigen slut :-). Då var det bara att vända om, jag förstår att jag inte tittade på ledkryssen för de gick skarpt uppåt, det såg jag när jag kom tillbaka dit. Vid ledkryssen fanns en stig som jag borde ha sett.

Mycket fina vyer här bland alla fjäll. Det skulle vara ett vad, sa stugvärden, när jag kom fram så gick kryssen rätt över sjön...... Jag gick först åt vänster men det såg inte bra ut, så jag gick åt höger där var det lite smalare men mer fart på vattnet. Vinglade mig över på stenarna, halvvägs satte jag i staven och kom fram till att det här går över knät men jag vänder inte utan fortsätter och känner hur det börjar rinna in i höger känga. Men då var jag över. Jag tycker det är skitläskigt med vad....Men det är bra för självförtroendet att göra saker man tycker är läskigt. Gick kanske 50 meter innan jag satte mig ner för att tömma ur kängan och byt strumpor. Jag älskar mina kängor (ett par höga lundhags) inte tillstymmelse till skavskår även om de var blöta. Tog min lunch där när jag hade bytit strumpor, sedan var det uppåt igen.

Efter denna uppförsbacke så blev det mycket sten ett tag. Man ser sjön långt innan man ser station i Alesjaure, den är så grön och fin.

På nervägen så gick jag lite snett men hamnade under ett litet vattenfall jättefint. Sedan hittade jag stigen till Alesjaure. Jag gick nog 16 km idag skulle ha varit 14 egentligen , men vad gjorde det denna etapp var helt underbar. På eftermiddan så visade sig solen ibland.

Bastade på kvällen, alltid lika skönt att basta här.

12/7

Beslutade mig för att stanna en natt till här och göra en dagsutflykt bara. Jag åt frukost gick förbi samebyn styrde kosan mot Vistas gick ca 5-6 km innan jag vände. Tog en Whisky och skålade för mina vandrarvänner som inte var med.

Jag hade en riktigt mysig tur, stannade ibland tog lite kort och satt och filosoferade. Sammanlagt gick jag väl lite över en mil.Kopplade riktigt av låg och läste en bok på eftermiddan innan det var dags för bastun igen.

13/7

Vaknade tidigt som vanligt, kände mig snuvig och varm. Ute var det regn och skulle så vara hela dan. Jag drog i mig 2 ipren och packade ihop, åt frukost sa hej då till stugvärdarna.

Idag skulle jag gå 2 mil till Abiskojaure stugorna. Denna dag var den 1:a som jag körde med fullt regnställ från start,vilket resulterade i att jag lyckades få "skavsår på ryggen". Från alesjaure är det 3:e gången jag går så det känns som man kan denna sträcka nu. Fikade en stund i kåtan där man kan åka båt från. På heden såg jag en rolig fågel han hade långa orange ben och påminde om fågeln i Kalle på Julafton. Sprang omkring som en tok. När jag kommit ner för Keron backen så kändes det som jag nästan var framme och när jag kom fram till bron till Abiskojaure så kände jag att v.f jag kan lika gärna gå in till Abisko och tillbringa 2 nätter där.

Regnet strilade hela dan så det kändes väldigt tråkigt att gå där. Visst det blev 3,5 mil denna dag och jag var riktigt trött på slutet. Regnbyxorna var leriga långt upp på låret. Fick ett enkelrum på vadrarhemmet. På kvällen åt jag tre rätters och en öl sedan var det bara att krypa till kojs.

14/7

Gick upp till liften som man kunde åka upp på toppen med, tittade på stolliftarna och kom fram till att aldrig i H-e, jag är höjdrädd, fast jag skulle ha velat se utsikten därifrån.Jag gick ner igen :-) Först tog jag kort på lapporten.  Gick runt i Abisko Canyon tog en massa kort.

Det fanns mycket att se runt om i fjällstation om man inte skulle vilja gå så långt. På kvällen blev det en hamburgare och öl nere i baren. Var inne på Naturum och kikade kände mig som en turist..

15/7

Hemfärd. SJ funkar alldeles utmärkt, vi var 20 minuter tidiga till Stockholm där jag fick vänta på mitt nästa tåg. Böt tåg i Hallsberg för att komma hem till Laxå. Här sken solen och alla såg så brunbrända ut :-).

Jag har haft en mycket trevlig tur, nästa gång ska jag ta en annan rutt för att undvika det stora stråket, men jag kommer definitivt tillbaka.

2013-07-24 14:03   Christoffer Hedman
Haha, känns bra att höra att det inte bara är jag som går fel på vägen till Alesjaure. Renstigarna är ju rätt breda där kryssen vänder uppåt, då det är kanske inte så kontigt.

Svar 2013-07-24 18:26   sznussan
:-) tur att jag inte är ensam. Jag skyllde på renarna...

2013-07-31 11:20   Thomas Traneving
Tack för en härlig berättelse! /H

Svar 2013-08-08 22:21   sznussan
Tack själv

Bosjön

Vi bestämde oss för en utehelg och som vanligt så tänkte vi en vandringstur, tills vi kom på att vi kunde cykla istället för att gå.

Jakob blev utnämnd till ryggsäcksutkörare, vi hade bara vatten med oss.

Glamping vid Kroksjön

Denna helg var vi ute och Glampade ;-)

Ö och jag tog med oss Ronya och Felicia på en utflykt.

Munkastigen

De har förlängt munkastigen från Riseberga över Hasselfors vidare mot Svartå där den hakar på bergslagsleden för att sedan komma fram till Ramundeboda där den ursprungliga leden gick ifrån.

Ramundeboda – Olshammar har vi gått ett flertal gånger så detta nya måste undersökas, information om vindskydd osv fanns inte så jag tog med tält och grabbens hund Svante.