Vill med min sida och blogg visa att även funktionshindrade vill och kan ta sig ut i vildmarken.
I samarbete med:

Intresserad av camping och vildmarksturer. Brukar bli några stycken längre turer per år som jag gör tillsammans med min hund. Eftersom jag själv sitter i rullstol så är alla turer genomförbara för folk med rullstol, Intresserade kan höra av sig till mig via min hemsida om man vill följa med. Alla är välkomna, oavsett handikapp eller inte.

Användarnamn: Andersgustav

Intressen: Friluftsmat, Expeditioner, Vandring, Navigering, Foto, Resor

Kall natt

För lite mer än en månad så var jag ute på årets första tältnatt, närmare bestämt i Erstaviks naturreservat, nu är vi i slutet av maj så då ska det väl inte vara så kallt på natten tänkte jag, men hejsan vad fel jag hade.

Det finns många orsaker till att jag sticker ut och tältar, en utav dem är frihetskänsla, att göra precis  vad man vill och när man vill. Missförstå mig inte, jag har en underbar fru som låter mig göra precis vad jag vill, hennes stöd och support betyder väldigt mycket, men när man är i stort sett själv, då har man bara sig själv att tänka på, det och lyckan över att klara av de hinder som uppstår efter vägen när man är ute och tältar är för mig äkta glädje. Tro mig, det finns lättare sätt att tillbringa natten på än i ett tält, men för mig är det enbart en positiv känsla.

Men har man väl bestämt sig för att åka ut och tälta så är det inte helt fel att underlätta lite för sig, som att införskaffa ett tält som vecklar ut sig själv.

Den här långhelgen hade jag bestämt att jag och Ymer skulle tälta i Grimstaskogen, men eftersom det fanns en hel del saker att göra hemma först så kom jag iväg väldigt sent, men det gör ingenting, man tar dagen som den kommer, huvudsaken är att man mår gott. Varför fick jag en bild på Tomas Di Leva när jag skrev det där???

Nåväl, åter till turen, som ni säkert listat ut redan så blev det inte Grimsta, det blev Vinterviken som ligger i närheten av Liljeholmen. Enklaste sättet att ta sig dit är med tunnelbanans röda linje till just Liljeholmen och sedan rulla några kilometer ner till vattnet. Eftersom jag hade ett stort ekipage med mig i form av en cykelkärra full med packning, så var det där med tunnelbana inget alternativ, så jag fick, sakta men säkert, rulla dit med en tålmodig hund vid min sida. Han är van att det går mycket fortare än vad jag körde, men att dra ett antal kilo extra än vad jag brukar är inte det lättaste, men det går, man får inte ha bråttom.

Vädret var strålande, soligt och ganska varmt, men blåsigt, som tur var så hade vi vinden med oss, så hade vi haft ett segel hade vi varit framme på bara några minuter, nu gick det på strax under 2 timmar att köra en sträcka på ca 6 km. Man får ganska många blickar när man är ute och kör med en stor kärra med tält och fullt med packning bakom sig, en hel del kommentarer får man också. Mötte en dam som tittade oroligt på oss och frågade om det var frivilligt eller om vi hade blivit utslängda från socialen. Med risk att bli idiotförklarad så sa jag att det var frivilligt, hon bara skakade på huvudet och gick vidare. Det här är en ganska vanlig kommentar jag får när jag är ute, men den är lika rolig varje gång. Givetvis så får jag även frågan om jag behöver hjälp, men envis (och ibland kanske lite dum) som jag är så säger jag vänligt men bestämt nej tack.

PackningNär vi kom fram till en stor äng som låg vid vattnet, Mälaren, band jag fast Ymer vid ett träd, hoppade ner på marken och började packa upp allt. Eftersom jag hade ett tält som antagligen skulle leva sitt eget liv när jag lossade på remmen, så rullade jag några meter bort så ingen olycka skulle hända, efter bara någon sekund så hade jag ett stort blått tält framför mig.

På grund av den starka vinden så rörde tältet på sig ganska mycket, de pinnar som följde med tältet var av plast, marken var så pass hård så de gick inte ner i marken, de hade fungerat på en vanlig gräsmatta, men inte här, så då fick jag snabbt slänga in packningen i tältet så det inte skulle blåsa bort. Man vill ju vakna på samma plats som där man gick och la sig, speciellt om man är i närheten av vatten.

Först fick Ymer sin mat, sedan var det dags för mig att laga min kulinariska måltid som bestod av frystorkad spagetti Bolognese, häll kokande vatten i påsen med det frystorkade och vänta ca 10 minuter, sedan är det bara att äta och förhoppningsvis njuta av maten, jag njöt i alla fall.

I normala fall så tillbringar jag min tid framför datorn eller tv:n på kvällarna, men idag fanns ingetdera så då fick man hitta på andra saker, leka med Ymer, kolla på båtarna som gick på vattnet och på solnedgången, ni märker att det finns en hel del att göra även när man är ute i skogen.

IMG_2834När solen försvunnit bakom trädtopparna kröp vi bägge in i tältet för att göra oss klara för natten. Ymer har det väldigt enkelt, han har sin päls så hans kvällsbestyr består enbart att göra nummer ett och två, sedan är han klar, jag däremot har lite mer att tänka på, på med varna kläder så man inte ska frysa på natten. Tyvärr så var jag lite för hoppfull och lämnade vinterjackan kvar hemma, men det skulle jag inte ha gjort, jösses vad kallt det var, tittade på min mobil för att se hur varmt/kallt det var ute, kvicksilvret stod på +5 grader. Vet inte om det var hackspetten jag hörde eller om det var jag som hackade tänder för jösses vad jag frös. Värme på vatten och hällde i en petflaska och virade en handduk runt och stoppade ner i sovsäcken, ganska smart, men det räcker ju inte en hel natt. Vet inte om Ymer märkte att jag frös eller om han gjorde det också för han kom krypandes och la sig tätt intill mig där jag låg.

Måste ha somnat någon gång sent under natten för helt plötsligt var det just, tittade på klockan, 04.45. Ute regnade det märkte jag för man hörde smattret på tälttaket, ganska mysigt faktiskt, efter en stund somnade vi om och sov till omkring 9, då var det dags att gå upp och ut och rasta Ymer. Regnet fortsatte strila ner så jag kände inte för att gå ut och göra frukost, så det fick bli vatten, macka med makrill i tomatsås, inte helt dumt. Efter frukosten packade jag ihop allt, tältgolv, liggunderlägg, sovsäck, kläder plus en del andra småprylar. Som tur var så hade jag packat ner kläderna i en vattentät packpåse så de var torra när vi äntligen kom hem efter några timmar genom ett regnigt och blött Stockholm.

Tältet är jag riktigt nöjd med, enkelt att få upp, lite svårare att packa ihop, jag fick göra om det tre gånger när jag höll på, men får jag bara hålla på några gånger så ska jag väl kunna det också till slut.

I morgon bär det iväg mot nya äventyr, då ska jag ta med ett gäng ut på picknick i Näsuddens naturreservat i Åkersberga, ska bli riktigt kul.

Anders Andrae

www.skogstur.se

2014-06-01 23:03   Oskar R.
Låter gott det, med en kväll för sig själv ibland (och Ymer såklart).
Blev nyfiken på hur tältet ser ut. Men det kommer nog på bild någon gång det med.

Hare bra (men inte kanin)

/Oskar.

Vattgruvsmossen, en del av Sörmlandsleden

För några år sedan hade mina svärföräldrar ett sommarställe utanför Gnesta, vid en sjö som heter Båven, ett underbart ställe, och på vägen dit åkte man igenom Järna, en lite småstadsidyll i den Sörmländska idyllen. När man passerat Järna åker man förbi en skylt där det står Naturreservat, reservatet har givetvis ett namn och det är Vattgruvsmossens naturreservat, som sagt så har jag bara åkt förbi ett antal gånger, men nu var det äntligen dags att besöka platsen och som sällskap hade jag med mig min hund Iris.

Bor man som jag på söder, är det en ganska lång resväg dit, först pendeln från Stockholm södra till Södertälje hamn, där får man byta till tåget mot Gnesta för att hoppa av tåget två stationer bort, i Järna.

Djupdalens mäktiga skogar

Snart är det slut på det här året, då brukar det vara brukligt med en sammanfattning av året som gått. När vi släppte lös hemsidan www.skogstur.info för allmänheten satt jag och min gode vän Calle och funderade på vilka turer vi skulle skriva om och det var inte helt lätt. Turerna har varit många, den längsta var helt klart den när vi åkte mellan Nynäshamn och Bålsta som vi gjorde första veckan i juni i år, 14 mil på rullstol blev det, men den har vi pratat om så mycket så den vet många av er redan om, så jag tänkte berätta om en annan tur som jag själv gjorde när jag var i Värmland i somras och besökte min familj i Munkfors som ligger mitt i Värmland, utmed Klarälven.

Det är inte helt lätt att välja vart man ska köra, för det är så otroligt vackert överallt så man vill vara på alla ställen samtidigt, men det går ju inte så då måste man ju välja så det fick bli ett område som jag varit tidigare, Djupdalen.

Mot Tornberget

Varje år inträffar ett event som är minst lika kul som julafton, nämligen Vildmarksmässan. För den som inte varit där än så kan jag berätta att det är en mässa för friluftsnördar, den ena mer extrem än den andra, men så finns det de som bara är intresserade av att se vad som finns och för att träffa folk, jag tillhör en blandning, lite nördig, men ändå normal, i alla fall om ni frågar mig.

På mässan träffade jag två personer som jag följt på Facebook under några år, Thomas och Helena Traneving, två personer som jag har som förebilder och som jag beundrar väldigt mycket, gå in på deras sida så kanske ni förstår varför, Traneving. De har i sin tur följt mig och läst att jag förra året hade försökt mig på att besöka länets högsta berg, Tornberget med sina imponerande 111 meter över havet. Tyvärr lyckades inte det, jag och Ymer kämpade oss fram tills vi kom till en alltför brant uppförsbacke med stora rötter och stenar på stigen, omöjligt med andra ord att ta sig fram med rullstol. De frågade helt enkelt om jag var intresserad av ett nytt försök, fastän med deras hjälp den här gången. Det var som ljuv musik i mina öron så jag sa ja direkt.