Kommer handla om att laga mat ute. Mer fokus på god men enkel matlagning, råd och tips vad man kan ta med sig. Jag är mest ute med min familj och därför är maten anpassade för att vara ute och kunna njuta tillsammans.

Tycker om att tillbringa min lediga tid ute, främst tillsammans med min familj. Vandra, åka skidor, cykla i skogen eller paddla kajak. Har också ett stort matintresse och tycker om att laga mat med riktiga råvaror både hemma och ute på turer.

Användarnamn: Kabis

Intressen: Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Långfärdsskridsko, Litteratur, Mountainbike, Bär & svamp, Paddling, Utförsåkning, Resor

2013:
Mars, April, Maj, Juni, Juli

Renskav när det är som godast!

I går var det dags att ta fram Muurikkan igen! När helgerna fylls av barnens olika träningar och matcher och man inte hinner ta sig ut i skogen så är det perfekt att kunna klä på sig lite extra kläder och gå ut i trädgården och elda en liten stund på kvällen.

Vi har en 48 cm stor Muurikka som vi mest använder hemma på vårt hemmagjorda ställ. En del använder gasol när de är hemma men vi föredrar att elda året runt.

Självklart kan man ta med sig muurikkan ut i skogen men då har vi också en mindre variant som passar till 1-2 personer och som är ihopfällbar.

I lördagskväll blev det Renskavsgryta med Muurikkabröd. Samtidigt som vi lagade mat så värmde vi den sista glöggen och åt lite goda tilltugg. Kan framförallt rekommendera att servera en skiva souvas på en smörgås med ruccola på och toppa med parmesan (alt västerbottenost) och balsamsirap - gott! Vi köper alltid ett par bitar Souvas när vi är uppe i Grövelsjön. Där ligger Sveriges sydligaste sameby och i Storsätern (3,5 mil norr om Idre) finns en liten butik som bl a säljer renkött. Jag kan rekommendera ett besök om man har "vägarna förbi"  http://renbiten.se/. På deras hemsida finns också lite recept om man tycker om att äta renkött.

Souvas ligger nästan alltid i frysen hemma och tål att tas fram 1 timma för att tinas lite och sedan skär man några tunna skivor och sedan lägger man in köttet i frysen igen.

Först stekte vi på bröden.

och sedan så stekte vi själva grytan...

Renskavsgrytan blev jättegod och nybakat bröd smakar ju alltid gott. Serverades sedan med grönsallad och lite gräddfil.

Recept "Muurikkabröd" (6 st)

25 g jäst

4 dl vatten

1 msk olivolja

2 tsk salt

12 dl vetemjöl

Smula jästen och häll på 37 gradigt vatten. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt salt och olja. Tillsätt mjölet och arbeta degen i minst 5 minuter. Låt degen jäsa ca 60 minuter. Dela degen i 6 delar och kavla ut dem till platta bröd (ca 0,5 cm tjocka). Degen ska inte vara kletig. Stek bröden i en torr muurikka ca 2 minuter på varje sida.

Renskavsgryta 4 port

500 g renskav

1 gul lök

1 burk kantareller (eller färska!)

1 pkt bacon

2 msk svartvinbärsgelé (ibland tar jag lingonsylt istället)

1 msk viltfond

1 dl vatten

2 dl grädde (minskade lite på detta eftersom vi åt grytan med bröd och jag inte ville ha så mycket sås)

2 msk mjöl

salt, peppar

Skala och hacka löken. Lägg i lite smör och  fräs först lök och svamp. Ta upp det från stekhällen och bryn sedan renskavet och baconet. Lägg sedan tillbaks löken och svampen. Tillsätt gelé och fond. Pudra över mjölet och tillsätt grädde och vatten. Låt koka i minst 15 minuter. Krydda med salt och peppar.

Servera med ris, mandelpotatis eller nygräddat bröd och sallad.

2013-03-19 09:00   seww
Här uppe brukar vi säga: "Behöver du salta och peppra renskaven, då har du fått dåligt kött"

Kanske i extremaste laget men personligen tycker jag du blandar för mycket med renköttet. Måste ju smaka vilt!
Men kul att ni steket på muurikka när ni kan! Nåt jag måste börja med i stugan!

Svar 2013-03-19 15:57   Karin Bistedt
Kan delvis hålla med dig, men när man använder de frysta köttet i affärerna "här nere" så kan det tyvärr behövas ibland. När jag köper direkt från Idre så får köttet mer smaka för sig själv! (fas med lite salt och peppar vill jag inte vara utan...)

Dagsturer kajak

Denna veckan har ju bjudit på riktigt skönt väder och eftersom vi är lediga och tänkte oss att göra lite utflykter på hemmaplan så har vi bl a varit ute och paddlat kajak i två dagar (olika turer).

Hyrde i söndags kajaker på Marstrand och stack ut mot Ängholmen (en bra ö om man vill tälta) och paddlade runt lite och njöt av det härliga vädret. Bra kajaker, god mat och trevligt sällskap - kan det bli bättre!

Något snabb och gott innan maten

När vi är ute och ska övernatta i tält så blir det ofta så att när man väl hittat en tältplats och fått upp tältet så är alla ganska hungriga. Vi brukar alltid starta med något att äta innan vi sätter igång med själva middagen.

Alla har väl sina favoriter på vad man brukar plocka fram. I vår packning så har vi två stora favoriter och det är popcorn eller quesadillas. Båda sakerna går fort att fixa med vårt trangiakök (med gasol). Allra snabbast är ju annars att ta fram lite olika nötter.

Via ferrata - tips inför sommaren!

Förra sommaren semestrade vi i Schweiz, ett otroligt vackert land och fullt med vackra berg!

En semesteraktivitet som vi lovat barnen (och oss själva!) var att klättra Via ferrata när vi kom ner till Alperna. Vi testade det första gången för 4-5 år sedan på Skuleberget vid Höga Kusten och tyckte det var jätteroligt och lagom spännande för barnen.