Har varit i Zakopane
Hej!
Jag och en kompis var i Zakopane en påskvecka i mitten av 90-talet.
Byn ligger som i en gryta med backar i stort sett runt om. fast de flesta är "Sälen-backar". Upp till det "stora" systemet går en liten kabinbana. Uppe på berget fanns det sedan 2 st sittliftar.
Flaskhalsen är kabinbanan som kan ha helt löjliga köer på morgonen. Lösning: var uppe i gryningen, köp förtursbiljett eller vandra upp genom nationalparken till dalstationen på sittliften, ca 45 min. Där fanns ett mysigt ställe som serverade frukost, lagad på kolspis.
Alla liftar har egna engångsbiljetter (streckkoder) så det blev många olika remsor. men billigt var det, ca 400 kr på en vecka
Det finns bra möjligheter till off-pist. Speciellt om du är kunnig. Skidalpinism var annars en stor grej bla de lokala. De flesta av de väderbitna liftarbetarna åkte på randonne-grejor.
Passa upp dock att åka direkt utanför pisten, man kan få böter (kuriosa: samma böteslappar som polska polisen ger vid fortkörning).
Mat, boende o taxi var både bra och billigt.
Även sjukvården fungerade mycket bra, Sydde ihop kompisen på ett huj.
Zakopane i sig är inte stort, men det sägs att de skall ha fler turistbäddar än Chamonix...
Slutsats: Kul alternativ med annan kultur osv. Åkningen mer åt Sverige än alperna. Vi hade en riktigt bra vecka även om snön började försvinna (påsk) men som tur var fick vi ett riktigt kraftigt snöfall så det blev lite off-pist ändå

Skulle jag åka dit igen skulle det nog vara för att ta turer med guide, inte för liftsystemet.
Betyg:
Åkning 3/5
Udda ställe 4/5
Prisvärt 5/5 (90-talet)
Liftköer 1/5