våg!

Ok, jag vill också bli ett freak och börja väga alla mina grejer inför fjällvandringen. Var hittar man en billig, bra och känslig våg?

/osk

Livsmedelsbutikerna

och speciellt postens ombud har bra vågar.

Du bör kunna smita åt dig lite vägning där.

Thure

Kanske inte allt på en gång

men tar du några saker per handling och för in vikterna i ett spreadsheet så har du sedan bra planeringsunderlag.

Thure

Om du (liksom jag själv) inte vill stå och väga dina friluftsprylar och kläder bland tomater, potatis och gurkor så skaffa dig en elektronisk hushållvåg. Kostar inte så värst mycket. Har för mig att jag gav ett par hundra för några år sedan på Claes O. En sådan har du nytta till även när det gäller annat. Precisionen är +-1 gram vilkt bör vara mer än nog.

Att som Thure föreslog föra in saken och vikten i ett excel-ark tycket jag också ger en bra överblick över vad som väger och det är lätt - och intressant - att testa vad olika förändringar i packning eller uppdatering av prylar innebär i totalvikt.

Annars känner man bara på allt som ska ner i ryggsäcken, och så tänker man: orkar jag den där så orkar jag den här och orkar jag den så orkar jag den... osv.

Varning

Att börja väga sina prylar innebär ofelbart ett okontrollerbart sug att börja köpa nya ersättningsprylar istället för det som har fungerat utmärkt i flera år...

Re: Varning

paerl; sa:
Att börja väga sina prylar innebär ofelbart ett okontrollerbart sug att börja köpa nya ersättningsprylar istället för det som har fungerat utmärkt i flera år...

Och? Jag förstår inte problemet?

( ber en tyst bön att sambon inte läser mitt svar;) )

avslutad210712

Gäst
Förut lastade jag i allt utom maten i ryggsäcken och tyckte att "det är väl inte så farligt". Sen lastade jag i maten och funderade på vad jag kunde lämna hemma.

Förra året köpte jag en digital köksvåg och sen vägde jag allt inför turen och förde in det hela i ett Excel-ark. Föga originellt men ack så upplysande om vart det fanns en massa små vikttjuvar. I excel-arket kan jag snabbt växla mellan en etta och en nolla för att se på totalvikten om jag lämnar hemma något eller tar med något extra. Tyvärr tappade jag förra årets ark men håller precis på att göra ett nytt. Gissa hur mycket vikt som läggs till om man har en massa småpåsar man packar sakerna i. Gissa hur mycket spöfodralet väger i förhållande till spö och rulle. Böt ut fodralet till mitt tält från originalpåsen som jag ansåg för stor mot en kompressionspåse för sovsäck jag köpte hos den lokale handlaren. Använder inte kompressionsmöjligheten men huxflux var packningen 100 gram tyngre. Visst kan jag sprätta bort remmarna på kompressionspåsen men just nu lutar det åt att jag syr mig en ny packpåse för tältet för att få en kortare men tjockare tältpackning som passar betydligt bättre på tvären i ryggsäcken. Har själv tillhört de som tycker att det är barnsligt att sitta och väga packningen i detalj men eftersom de sista grammen är tyngst att bära så har jag ändrat åsikt. En annan sak som är väldigt bra att planera om man väger och skriver upp allt är maten. Hur var det nu - jag har burit med mig 4 paket kräm de senaste fem vandringarna och hur många gånger har jag ätit kräm - inte en enda gång. Såna saker som ett paket eller två (eller tre eller fyra) av kräm har en tendens att slinka med varje gång i slutet av packandet men nu ser jag att det är vansinne att bära med sig det då jag lika aldrig äter det.

öringen; sa:

Jo, det måste väl va nåt sånt?

En gång i tiden var jag en lycklig ung man som var ute i skogen nästan varje helg med ett par Lundhagskängor, en Haglöfsrygga och i övrigt ingenting av något märke som någon annan skulle känna igen. Sen slutade jag plugga, skaffade ett jobb och det var starten på utförsbacken. Jag har dock överlevt länge på att min bästa våg hade en noggrannhet på något hundratal gram vilket gjorde att jag aldrig förstod hur mycket alla mina småsaker vägde.

Sen gjorde jag misstaget att köpa en praktisk liten elektronisk hushållsvåg som visar vikten med gramupplösning och dessutom verkar vara ganska korrekt. Nu 'måste' jag helt plötsligt köpa en massa nya prylar så att jag ska orka bära runt på dem. Allt detta nätsurfande för att utreda vad man egentligen behöver och att sedan springa runt i tjockhults alla shoppingkvarter för att prova och införskaffa gör att jag knappt hinner ut längre;)

Jag får väl säga upp mig från jobbet och inte ta något nytt om artikeln har rätt:
"Poverty is the only known prevention (and only known cure) for the disease"

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
greenjuice UL: en fråga om våg Utrustning allmänt 9

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg