Utsidans filtrerings-, kategoriserings- och sorteringsfunktioner

lipfip

Forumvärd
Uppgraderat sökverktyg, som underlättar och uppmuntrar eget, aktivt sökande och en mer autonom användning av denna fina kunskapsbank.

Satsa alltså hellre (eller iaf också) på ett rejält uppgraderat sökverktyg, som underlättar och uppmuntrar eget, aktivt sökande och en mer autonom användning av denna fina kunskapsbank. Det är ofta det vi som varit med ett tag får hjälpa nykomlingarna med.
Nackdelen med den interna sökfunktionen är att den skiljer mellan blogg, forum, turer, recensioner. Det gör inte google, där kommer man åt allt, och värdefull info om något kan ju finnas lite varstans. Jag skulle önska en sök- och filtreringsfunktion där jag verkligen får upp allt om Njoatsosvágge om jag söker på det.
Den sortens kategorisering som skär på tvären genom olika typer av innehåll skulle man kanske kunna använda för att skapa intressanta flöden... "Populära ämnen just nu", och sedan puffar för "Sarek", "vinterturer", "vargfrågan" (hehe) - och därunder hittar du ett flöde med en mix av både bloggar, forumtrådar, bilder, turer osv.
 

clindh

Forumvärd
Att den övergripande sökfunktionen (förstoringsglaset i headern) är väl simpel vet vi om, det står på agendan att fixa till och där även få den att söka i forumet, ranka resultaten efter bästa träff och visa alla träffar i en lista (men med möjlighet att precisera, om det bara är i tex bloggar man vill söka)

Men hur upplever ni forumets inbyggade sökfunktion idag - https://www.fotosidan.se/forum/search/
Ger den bra result när ni söker? Om inte, beskriv gärna sökfrågor ni vill kunna ställa som idag inte matchar tillräckligt bra (och om möjligt ge gärna exempel på tråd som ni tycker den borde hittat då)
 
Spontant:
  1. Möjligheten till enkla booleska "and", "or" och "not" -val skulle IMHO få forumsökandet att lyfta till helt andra höjder. Samt att med citattecken kunna plocka ut fasta fraser i en flerordssökning.
  2. Häromdan försökte jag på förekommen anledning hitta Polar300:s "bästa" Haglöf Alaska-trådar, och önskade mig något sätt att söka vidare i, och/eller åtminstone rangordna, det femsidiga utfallet. Kanske efter antalet av hans inlägg i resp. tråd.? Trådar en person själv startat kommer man ju åt via resp. profil, men Polar har skrivit mest/bäst om ryggsäckarna i trådar andra startat (och startat egna i andra ämnen).
I all hast, kommer säkert på mer.
 
Jag saknar översikt. Både på samlingssidan för artiklar och bloggar, och inne i enskilda bloggar. I båda fallen vill jag ha en första helskärm med överblick.

Pär Lindhs egna bloggstartsida är bland de bättre jag sett, i sin enkelhet. Tidslinjen, platserna - jag kan snabbt klicka mig till just det jag vill läsa. Det känns lika enkelt varje gång jag letar info om något där.

Nu är inte alla bloggar vandringsberättelsebloggar. Kanske bör det finnas flexibilitet och möjlighet att själv välja startsida för den egna bloggen?

Om jag fick designa hela systemet utifrån mitt huvud, så skulle det integreras med planeringsverktyg och GPS-program. Själv planerar jag mina rutter i Google Earth Pro på datorn, ovanpå fjällkartan som overlay. Bra verktyg med möjlighet att sortera i mappar, exportera spår mm. Efter att ha genomfört turer kan jag ladda upp spåren, sortera i mappar, markera ut kartnålar för fina platser eller var jag övernattat osv. Jag kan alltså se alla mina turer som ett spindelnät på kartan, alla skissade turer, lägga in anteckningar och bilder. Allt detta skulle jag gärna vilja ha på en bättre karta: på lantmäteriets karttjänst. I nästa steg skulle jag vilja kunna länka vandringsberättelserna till turerna.

På min startsida skulle jag vilja ha en kort presentation, den där fjällkartan med mitt spindelnät, "Pär Lindhs tidslinje" samt möjlighet att själv välja ut vilka inlägg jag vill highlighta med puffar.
 
System för bloggar: Hämta inspiration från YouTubes kanalsidor! Desktop- såväl som mobilläget. Mitt i prick! Bra anpassningsmöjligheter, utifrån att innehåll i olika kanaler kan se väldigt olika ut. Möjlighet för sidägaren att skapa spellistor (kategorier), möjlighet för sidägaren att själv välja vilket urval man vill ha på förstasidan - t ex senaste, populäraste, vissa spellistor eller utvalda inlägg, möjlighet för besökaren att sortera inlägg utifrån senaste och populäraste, browsa kategorier och få bra överblick tack vare att många puffar ryms samtidigt på skärmen (i desktopläget).

Skärmbild 2023-09-10 191233.png


YouTubes startsida är dock ingen höjdare för det här ändamålet, men kanske går det att hämta inspiration från kanalsidorna även till Utsidans startsida för artiklar och bloggar.
 
"Sök i bloggarkivet" leder tydligen numera enbart till detta meddelande:
1694373243145.png


...och det går ej heller att gå från ett blogginägg till nästa/föregående i samma blogg.
Bägge dessa funktioner känns ju helt grundläggande - återställ gärna.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.