Tråd för sårsömnad (sjukvård)

Att sy sår utomhus är ett dåligt alternativ, även om man är utbildad för att att göra det.
Det är mycket bättre att använda suturtejp (som man också kan beställa på sajten jag länkade till eller köpa på Apoteket).

Om såret är stort ska man istället lägga tryckförband.

Att sy sår utomhus är ett dåligt alternativ, även om man är utbildad för att att göra det.
Det är mycket bättre att använda suturtejp (som man också kan beställa på sajten jag länkade till eller köpa på Apoteket).

Okej, det låter rimligt. Suturtejp har jag faktiskt i utrustningen. Har också känt skräcken för att eventuellt behöva sy ett sår i fält. Skönt att tejp är att föredra. :)

www.fmab.net kan man nog beställa suturtråd.

Får man fråga vad du har tänkt använda den till? Om det är för att sy sår så finns det bättre alternativ.

Jag är...tveksam, till om man kan få det att sitta bra med tejp även om det är blött och djälvligt, kan även tänka mig att tejpen är mycket mer av en färskvara...håller den måttet på samma sätt som nål och tråd efter att ha följt med i packningen under såväl vinter som sommar några år. (jag planerar ju inte att det ska vara rykande åtgång på den precis!)

Att sy sår kräver peang och ofta lokalbedövning, att tro att man klarar det utan träning är orealistiskt. Suturer är som redan nämnts det enda alternativet för lekmän, det eller superlim (vilket inte heller rekommenderas av läkare). Infektionsrisk och skäll av läkarna på akuten är att vänta.

Om vi pratar om skador som främst rör huden så är det ytterst sällan en omedelbart livräddande åtgärd att sy ett sår, utan något man oftast gör för att läkningen skall gå fortare, minska ärrbildningen och infektionsrisken. Det är väl egentligen först om man skurit av grejer(hela senor, större kärl osv.) som stygnen börjar göra sin stora nytta. Om man vill fixa en sån skada till fjälls behövs nog mer än ett litet suturset hursomhelst...

Jag vet inte hur länge suturtejp kan förvaras, men tråd blir ju också förlegad och bör bytas ut så småningom om den inte använts.

Vitsen med att sy eller tejpa ett sår är att det ska läka ordentligt, inte att stoppa en blödning. Om man syr ett skärsår eller liknande utan rätt utrustning och egentlig kunskap är risken mycket stor att man ökar risken att såret inte kommer att läka bra. Dessutom utsätter man den skadade för onödigt stor smärta.

Med tejp har man naturligtvis samma svårighet med renlighet och risk för infektion, men mycket mindre risk att man gör skadan värre, och mycket mindre lidande för den drabbade både på kort och längre sikt.

Om det är en så allvarlig skada så att det handlar om stoppa en kraftig blödning, är både att sy och tejpa helt fel insats. Då är det tryckförband som gäller. Om man har möjlighet att blir hämtad av ambulans eller ta sig till sjukhus inom några timmar är tryckförband det bästa även vid mindre sårskador.

Däremot är ju suturtråden en mycket bra tråd till att laga annat än hud med!
Exakt. Därav frågan i mitt första inlägg :)

Men.. är inte du läkare? Vet inte varför jag har fått för mig det, men det måste ju ha varit något du skrivit någon gång. I så fall kan du väl förklara det här bättre.

Tejp

är förstahandsvalet i friluftssammanhang. Suturset innebär både peang och en pincett och bägge skall vara sterila. Sprutor, spetsar och lokalbedövningsmedel steril duk samt sterila handskar bör man i så fall också ha. Kanske idé att ha detta på en båt eller på en större fjällstation men inte i ryggsäcken IMHO.

Att ha en böjd nål stark tråd och en tång i reparationssyfte för skor ryggsäckar etc är inte helt fel. En bit ståltråd har liknande användningsområde.

Thure

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg