Tegsnäs Epok-bindning

Har någon provat Tegsnäs Epok-bindning? Verkar praktisk, men ser ju inte direkt förtroendeingivande ut vid en hastig anblick...//Per

Vad jag hört...

...är att plastplattan under foten kan spricka i extrem kyla (typ -40).

Annars är bindningen skön att använda i kallt väder eftersom den saknar metalldelar. Den fungerar utmärkt tillsammans med Jörn-kängan (den klassiska med näbb) eftersom man då kan strunta i att spänna den del som går bakom foten och istället bara kliva i eller ur bindningen. Många jägare använder därför denna kombination.

Jag har inte testat denna typ av bindning på tur, men föreställer mig att den är ungefär som en vanlig stövelbindning dvs. tillräckligt stabil för enklare åkning men otillräcklig om man vill göra mer avancerade saker.

/J.

Skräp

För några år sedan när jag var gick på tur i Vindelfjällen med mina gamla trälaggar med Tegsnäsbindning hände någonting jobbigt; först knäcktes ena plasttjofräsen precis vid metallplattan...lyckades spänna fast skidan med hjälp av spännremmar....och några hundra meter senare gick den andra bindningen också sönder.
Lagom roligt när man har ca 20 km "hem".

/Per

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg