Stugvandring

Hej!
Jag och en kompis ska vandra i jämtlandsfjällen om 2 veckor. Vi ska sova i stugor. Kan man istället för lakan + sovsäck sova inuti ett påslakan? Det borde minimera vikten.
 
Klart man kan. :)
Undrar dock lite stilla varifrån ni fått "lakan + sovsäck"? Endera är tillräckligt och på stugtur skulle jag kort och gott rekommendera ett lätt reselakan i siden.
 
Har du fått ett reselakan i sidan? Själv brukar jag får ett horn där ibland!

Stugorna (dvs de lite större och bemannade) har ju både sängar med madrasser och filtar så lakan räcker och sidenlakan är ju smutt. De mindre stugorna/vindskydden/prismastugorna har bara träbritsar.
 
Ibland kan en lätt sommarsovsäck vara bättre. Är det fullbelagt i stugorna/på stationerna och du får sova på golvet någonstans är det inte alltid de har ordentliga täcken. Du kan riskera att få en gammal luffig filt som är mer anpassad för vinter än för sommar. Då kan en sovsäck vara roligare. Men generellt är ju reselakan mer praktiskt.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.