sovsäcksval ?

  • Trådstartare stefan.b.nilsson@aerotechtelub.se (stefan nilsson)
  • Start datum

stefan.b.nilsson@aerotechtelub.se (stefan nilsson)

Gäst
Jag ska ut på en kortare tur i de mellansvenska skogarna i oktober och nu undrar jag om någon har tips på vilken sovsäck jag ska införskaffa. vilken temperatur gräns också vidare. Tidigare har jag klarat mig med mina sommarsäckar men jag behöver en ny och köldtåligare
/stefan
 

parbergstrom@telia.com (Pär Bergström)

Gäst
Ang sovsäck

En -10 säck garanterar dig en god och njutbar sömn.
 
Vår- och höstsäck

Det kan ju vara varmt i oktober, men mitt råd är att satsa på en vår- och höstsäck som du kan ha under en stor del av året i Sydsverige. Temperaturgränser på sovsäckar är ju en snårskog, men satsar man på -10 eller -15 som lägsta temp ("överlevnadstemperatur") kan man sova komfortabelt trots några minusgrader. En sovsäck som "tål -5" brukar inte ge så god sömn vid minusgrader.


MVH


Peter Ask
 

Lars

Gäst
Helsort Alta

När det gäller temperaturgränser på sovsäckar så beror det mycket av om du skall ligga direkt ute eller i tält/vindskydd samt naturligtvis vad du ligger på! En bra höst/vår säck som inte är allt för tung är helsport Alta, finns dessutom i tre olika längder se www.helsport.com Den bör gå at få tag i Sverige, annars kan du fråga dem var den finns.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fisch Hjälp - sovsäcksval? Fjällvandring 19
Fisch Hjälp: Sovsäcksval - Temp: komf, ext? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.