SOF/långfärd...

Lite nyfiken på er som ev paddlat lite längre turer med traditionella grönlandskajaker. Tacksam för allehanda tips och råd... (tex reparationer under färd, packningstips för dukkajaker m.m.). Även en fråga till Björn Thomasson (om han läser det här): har du haft några funderingar på att bygga traditionellt med spant och duk, eller är det bara träkajaker som gäller? Hade annars varit kul med ett sådant avsnitt på din hemsida (som för övrigt har inspirerat mig mycket).

Jodå, visst läser jag...

Och visst har jag funderat en hel del på ett sof-bygge, har läst både Morris, Starr, Cunningham m fl och har en smal och mycket låg grönlandskajak på gång (ca 550x48 cm). Men det blir trots allt strip den här gången också - främst för att jag har material liggande, att jag förmodligen får en stripkajak i sjön på kortare tid (beroende på min vana från ett antal stripbyggen) och att jag sannolikt kan få ner vikten jämfört med ribb-och-duk (räknar med max 15 kg inkl skott och luckor - knappt 14 utan).Sedan kan man inte helt bortse från praktiska fördelar - som att slippa spant att ta sig förbi när man ålar ner i kajaken eller när man skall packa.
(Nicholas Bertrand har skrivit initierat om långfärd med grönlandskajaker på Qajaqusas forum: http://www.qajaqusa.org/cgi-bin/GreenlandTechniqueForum_config.pl/noframes/read/14384).

Men tanken att jobba enbart (eller nästan enbart) med naturmaterial är mycket tilltalande. Förr eller senare blir det säkert en "riktig" grönland och då också ett avsnitt på webbsajten.

Tack för svaret Björn. Ska bli spännande att se vad det blir av i framtiden. Har gjort ett eget stripbygge (kort, bred "fiskekajak" pga begränsat bygg- och förvaringsutrymme). Förmodligen kan det väl kanske ses lite som ett "quick and dirty-bygge", men för mig och mina behov blev det helt OK. Har funderat på någon design från antingen dig eller Hasse Friedel i framtiden, men är nu mer nyfiken på traditionellt bygge. Grönlandspaddel funkar bra även till min korta fiskekajak.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg