Skydd för dragskedjelås

Hej !
Ett litet problem som jag hoppas kunna hitta ideer till här. Jag brukar ha GT jacka med en träningsjacka under när jag åker skidor och får dragkedjan på hakan och det blir kallt.

På ex träningsjacka finns det ingen tygbit över där dragkedjelåset sitter när dragkedjan är stängd. Dvs den ligger mot hakan och blir kall. Någon som har hittat en bra lösning på detta ? Jag har tänkt mig ett band som man viker runt övre delen på dragkedjan. Viker in det nedre hörnet av bandet på in och utsidan av jackan. Syr en söm längs dragkedjan. Bandet måste vara tunt så att man kan sy 4 dubbelt tyg och jackan men ändå inte sladdrigt.

Tack

Fleece är sladdrigt och jag hoppas hitta någon form av band som går att vika in hörnen på in och utsidan.
Fallkärmstyg tror jag är både dyrt och krångligt att hitta till denna lilla sak.

Jag sydde för några veckor sedan en halsduk av 2 lager microfleec och med fallskärmstyg emellan.

Jag har 9 st uttjänta fallskärmar liggande hemma som jag tar tyg ifrån. Så har jag fått en bärkasse med nytt fallskämstyg (spillbitar, mest blått). Och så har jag fått ca 15 st ”slidear” nya, så hör av dig privat om du behöver några kvadratdecimeter fallskämstyg (billigt).

Titta på http://home.swipnet.se/brune/eget_t.html på några saker jag gjort av fallskämstyg.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hutt Tillverka billigt vattetätt skydd till GPS, mobil mm Gör det själv 0
GunnarM Letar tyg med UV-skydd Gör det själv 1

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg