drakfisk; sa:
Ja, jag håller med om att Complete Trailfox är jättefina. Bra smak! Puma har gjort riktigt fina löparskor typ de senaste åren iaf.
Hur mycket stötdämpning och styvhet man behöver är generellt och individuellt.
För mig passar också Asics bäst generellt, och de har en fin terrängsko (den som förr hette Eagle trail, eller gör den det fortfarande?)
Det finns ett par saker som aldrig är bra i ett par terrängskor. Tjock sula är en sån grej: Dämpning är rätt oviktigt i terrängen (om man inte enbart springer berghällar, inte så troligt), och en tjock sula ger ökad vikt och instabilitet, mer "platå"-effekt. Som att springa i Buffalos.
Vikt är en annan sak. Jag fattar inte hur de lyckas få in så mycket material (tyg, plast) i just "trailskor". En massa tyg suger vatten, och skorna blir blöta när man springer terräng, man kan gilla det eller låta bli. G-texskor kan skydda en del, men personligen föredrar jag lätta, membranfria skor där vatten in-vatten ut.
Jämför med orienterarskor t ex, som har oöverträffat grepp och ofta rejält styv sula (skyddar mot genomslag av t ex rötter och sten), men som sällan väger in på mer än 300g/sko. Om skon är rejält uppbyggd (jfr mina Asics GT2110 som väger 350g/sko, men har superb dämpning och massivt pronationsstöd). Har Salomon i trail-sortimentet en enda sko med riktigt pronationsstöd? Riktig dämpning?
Men, det låter som att Icebug har två modeller på g, som ska vara lätta och ha bra grepp. Utvärderas väl bl a av Björn Rydvall. Ser fram emot dessa, om jag får tid att springa på riktigt i år!