Skor för höga fotvalv/supination

Hej
Har problem med supination och mycket höga fotvalv. Detta gör att jag är rätt instabil när jag springer etc.

Mina skor jag springer i är "neutrala" och har ganska mycket stötdämpning. Men nu när jag börjat springa lite hårdare (i backar etc) så har jag dragit mig på smärta i ena hälen, likt hälsporre. :(

Någon som har något tips om skor eller sulinlägg? Är ju inte miljonär direkt och mina skor är rätt nya.
 

Bilagor

  • FOT.jpg
    FOT.jpg
    40.3 KB · Visningar: 6,534
Alla större ökningar i löpning ger problem som du säkert vet, särskilt intensitetsökningar. Ditt låter som plantar fascit, förstadiet till hälsporre. Plantarsenan överbelastas. Jag får också tendenser till det om jag sätter i gång för hårt efter ett uppehåll t.ex. Om det beror på mina höga valv och mitt nedslag på utsidan av foten vet jag inte. Men känner jag av PF så tar jag ökningen i lugnare takt. Hoppar kanske över en dag. Minskar intensiteten. Kanske stavvlöper (hasar fram) istället. Men jag vill inte känna smärta i hälen. Måste jag helt vila så gör jag det. Hälsporre är enligt vittensmål riktigt besvärligt och inget jag vill dra på mig.

Nu gav jag ju inget köptips, men jag är inte säker på att det finns något man kan stoppa i skon för att neutralisera effekterna av att man utsätter senor, ligamnet och dylikt för en allt för snabb belastningsökning. Bästa medicinen är långsam tillvänjing så att dessa hinner med att anpassa sig.
 
Jo du har rätt, vila och kroppskännedom är vägen att gå!

Tack för ditt svar. :)

Tur att jag vilar idag (skulle ha vandrat hela dagen får bli imorgon istället, hoppas jag iaf...)
 
Tack för länken!
Har lusläst den. Tror jag har liknande problem som den där tjejen hade, att jag är överrörlig i fötterna men det beror på svaga muskler i ben etc.

Mycket intressant. =)
 
Vid höga fotvalv, skaffa avgjutna sulor som stöder hela valvet, inte bara häl och tå.
Mot supination, välj lämpliga skor, kolla med kunnig butik, pröva skorna med dina nya sulor i.
Om infästningen i hälen är belastad, ömmar (hälsporre, plantarfascit) så är avlastning med sulor ännu viktigare för att inte åter få besvär när man vilat/tränat/behandlat bort det. Stegvis upptrappning av belastningen när man kan springa igen är klokt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.