Hej jag byggde en SOF och kan varmt rekommendera detta. Det gick rätt smärtfritt även för mig som aldrig byggt något i trä sedan träslöjden i skolan.
Angående några av de nackdelar som Anders nämner så kan följande nämnas:
Vill man kunna göra wet-exit så kan man som jag tillverka en "sea sock" eller sittbrunnssäck som det kanske bör kallas på svenska, med den är wet-exit inga problem. Kompisar till mig har även sytt in skott och det funkar också jättefint. Det är bara att bygga som man vill. Det är väl en av de stora fördelarna med SOF att man kan improvisera och ändra längs vägen.
Angående slapp duk, så har jag en nylonduk som blir slapp ibland, dock är det inte sjön den blir slapp av, det är snarare hög luftfuktighet. Men många kajaker jag sätt har inte alls detta problem, det gäller att vara noga när man dukar. Skulle jag bygga en till skulle jag sträcka väven bättre vid dukningen, eller använda polyesterduk istället för nylon, då slipper man det problemet.
Angående skrovform så tänker nog de flesta på v-bottnade grönlandskajaker när man pratar SOF, men baidarkor med ursprung i norra stilla havet är nära rundbottnade med sina många slag.
Den största nackdel som jag ser med SOF är att lite packutrymme försvinner p.g.a. spant, kölribba och slagvägare... det är svårt att komma ifrån.
/Niklas