Samiska ord

Känner någon till om det finns en svensk-samisk (ja, jag vet det finns olika former av det samiska språket) ordbok. Det skulle vara intressant att få veta mer vad namnen på daler, berg, osv osv betyder.

Jag känner till STFs lilla lista, den som finna/fanns på baksidan av fjällkartorna samt "lägerelden" på nätet. Finns det fler? Pappersform?

Mvh
Peter P.

pal2; sa:
Känner någon till om det finns en svensk-samisk (ja, jag vet det finns olika former av det samiska språket) ordbok. Det skulle vara intressant att få veta mer vad namnen på daler, berg, osv osv betyder.

Jag känner till STFs lilla lista, den som finna/fanns på baksidan av fjällkartorna samt "lägerelden" på nätet. Finns det fler? Pappersform?

Mvh
Peter P.

Olavi Korhonen verkar ha sammanställt en svensk-samisk/samisk-svensk ordbok, utgiven Jokkmokk av Samernas folkhögskola 1973. Den finns iaf på Göteborgs stadsbibliotek, så den kanske finns även på andra håll. Den står på hylla Fue(x). (Om jag kommer ihåg det ska jag faktiskt låna den idag tror jag, så om det är nåt speciellt du undrar, fråga.)

Mikael Svonni står också som författare till en samisk-svensk/svensk-samisk ordbok.

MVH

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HasseQ Samiska namn ? Fjällvandring 165

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg