peppe_37; sa:
Har funderat på att göra en kombinerad paddel och vandrings tur i rogen området då man paddlar lite och stannar till för att gå en dagstur då och då. Tror ni att detta funkar och hur tar man sig till detta område utan bil?
Finns det några höga toppar att gå upp på och är paddlingen bara att paddla runt kors och tvärs eller kan man ta ut någon tur? Samt vilken karta skall man köpa?
Hej!
Nu vet jag inte exakt hur man kan ta sig dig utan bil men det kanske någon annan vet? Men käringsjön är den bästa startplatsen om du ska till rogen iallafall!
Klart det funkar med en kombinerad paddel och vandrings tur!
Du kan naturligtvis paddla kors och tvärs också men det är ett virrvarr med sjöar etc.. och man kan spara mycket besvär genom att välja "rätt" väg.. speciellt om man ska släpa en massa tunga prylar!!
Mitt tips är att skaffa en karta och undersöka den noga. Det finns mycket intressant att se i området och det är ett myller av olika spännande paddelvatten. På kartan kan du leta fram vad du tycker skulle vara intressant och lägga ut en tur efter detta. Du kommer garanterat upptäcka att det var värt det och du hinner upptäcka mycket mer än om du bara slänger iväg och börjar paddla hit och dit.
Men var OBS på att det som ser bra ut på kartan inte behöver vara så bra i verkligheten... Speciellt när det gäller att släpa en kajak. Berätta gärna om du hittar en intressant väg så har jag kanske nåt tips på om det är en fin tur, bra väg, mindre bra eller nåt du bör undvika. De som släpade upp en farkost på kratlvola är som exempel en kul grej men smakar det så kostar det.
Det är en del farliga stenar därute också så man bör paddla försiktigt, kanske extra försiktigt.. och speciellt rogen, vonsjön och bredåsjön! Även om du ska ned i Røa!! Det är många kajaker och kanoter m.m som har förstörts där, som exempel också en FET kanadensare i aluminium som blev småsmulor! Ska du ned i Røa (vilket är en fin tur!) så är det en bra ide att stoppa i roasten och sedan ta samma väg upp igen istället för att forsätta ned till femunden.. för annars får du många km med bara bäring! Ska du ta vägen ända ned till femunden så ta leden istället för att följa røa för där är det ett helvete.. och en plats där heter just samma sak också.
Ska du bara vara i närheten av rogen är svenska gröna kartan 172A den bästa. Røa (norsk) 1:50.000 är bra om du ska paddla ned mot femunden.
Sedan finns en karta som heter femunden i Norge som är bra och täcker mycket. Men den är skala 1:100.000. Det finns också några norska 1:50.000 kartor över området också på svenska sidan men där måste man ha typ 4st för att få med det viktigaste runt rogen som visas på 172A..
Några speciellt höga toppar finns inte, men det är ju relativt.. De flesta toppar ligger på runt 800m-1400m. Men alla toppar bjuder på en fantastisk upplevelse (tycker jag iallafall!).
[Ändrat av Mepps 2004-12-27 kl 19:03]