Rainbow Laser?

I Utemagasinets test fick Rainbow Laser skapligt betyg men nu söker jag er som själv har erfarenheter av denna kajak. Den är ju billig och kan kanske vara ett alternativ som uthyrningskajak?

Hur är den att paddla utan roder?
Hur är styvheten i konstruktion?
Är den lättrollad ?
Är den så stabil som testen säger?

Skriv gärna och dela med er av vad ni vet

MVH

Mattias Olsson
Naturvägledare

ÄventyrsCompaniet; sa:
I Utemagasinets test fick Rainbow Laser skapligt betyg men nu söker jag er som själv har erfarenheter av denna kajak. Den är ju billig och kan kanske vara ett alternativ som uthyrningskajak?

Hur är den att paddla utan roder?
Hur är styvheten i konstruktion?
Är den lättrollad ?
Är den så stabil som testen säger?

Skriv gärna och dela med er av vad ni vet

MVH

Mattias Olsson
Naturvägledare

Jag kanske ska börja med att säga att jag inte har någom omfattande erfarenhet av Lasern, har bara provpaddlat den en gång.
Mina åsikter är följande:
Stabiliteten är okej, inget att klaga på där.
Styvheten...var tämligen dålig, tryckte på däcket och det buktade inåt. Dessutom hade kajaken legat på en brygga under dagen och det gjorde att botten buktade inåt. Lagom snyggt.
Att paddla den utan roder var väl okej, dock var den inte rigtigt så lättsvängd som jag skulle önska, men det kan även ha påverkats av att jag hade en paddel som var avsevärt smalare än jag brukar.
Lättrollad? Inte den blekaste aning!
Ett stort minus var sitsen, satt helt enkelt inte bra i den, men det är ju å andra sidan rätt individuellt.

Kort sagt så blev jag inte speciellt imponerad av kajaken. Har paddlat avsevärt trevligare kajaker, men då år ju priset också avsevärt högre.

//Rikard

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg