Radio

God kväll!

Jag använder mig ofta av radio när jag paddlar ute i skärgården, mycket för att hålla koll på väder och även för att lyssna musik ensamma kvällar i mörkret,

På senare tid så har jag skaffat mig en handburen enhet, inget fancy alls, utan en vanlig radio, dock så har jag märk att ju längre ut man kommer ju sämre blir mottagningen, vilket kanske inte är så konstigt, men jag skulle vilja ha förslag på mottagar kraftiga radios dom fungerar för ändamålet, och inte allt för dyr prisklass!

Hur är det med världsradio? Bättre mottagare i dessa?

Tacksam för hjälp!

/Calle

Ju mer funktioner,minne med display - till ett lågt pris är ett varninsgecken på dålig radiodel.

Skall du ligga i prisklassen 200-300 spänn och så så är det nån enkel med vridratt,inga minnen som går på två R6 - har nån Sangean som är oslagbar - kände mig nästan blåst när jag köpte den.

I brist på funktioner...men men.

Men det var kvalite med mycket bra mottagning, vet folk som skrytit att dom fått fickradios med display,rds och 40 minnen och sagt att dom fått skiten för 200 spänn o min va skit - deras fungerade inte i kyla,dog av fukt och hade värdelös mottagning.

Hehe - inte mycket och hänga i granen när det visade sig - världsradio med minnen och så med bra elektronikinnehåll får du hosta upp rätt bra med stålar för - satsa isfall på nått över 500-700 spänn och över - minst.

Finns säkert undatag där ute också

multiradio

Denna kanske är något att ha, Civilförsvarsförbundet säljer den!

"0609-2 Ficklampa-radio,vevradio ( gul ) Radion har 4 olika energikällor: solceller, dynamo som drivs med manuell vev, batterier samt uttag för strömomkopplare. Den är försedd med: belysning, blinkande nödljus, uttag för hörlurar, LED-indikator för inställning av station, termometer och uttag för att ladda din mobiltelefon. Radions frekvensområden: 88-108 MHZ (FM) 530-1600 KHz (AM)."

Pris: 299:-

Länk: http://www.civil.se/

Mvh troswe

Mottagningen är sämre i radioskugga

långt ut i skärgården vid vattenytan. En bra antenn rätt vinklad mot sändaren och en bra mottagare förbättrar situationen. För några år sedan ansågs den enkla analoga Sony SRF-S53 http://tecsunradio.com/2011/12/23/i-bought-two-sonys-machine-srf-s83-and-srf-s53-radio-reviews/ fickradion höra till de bättre.

Har en SRF-S54 sen ca 10 år tillbaka som har tagit mycket stryk bl a året runt under cykelpendling och fortfarande funkar helt OK. Verkar tyvärr vara utgången nu men det finns snarlika modeller.

Har också liksom i inlägget #2 god skärgårds och Ålandserfarenhet av olika modeller från Sangean och Toshiba om du föredrar en radio med högtalare

Thure

Bilagor

• Sony_S54_1.gif
    Sony_S54_1.gif
    12.3 KB · Visningar: 1,443

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg