Ja, har sett båda länkarna innan. Angående den första så tror jag inte att man förlorar så särskilt mycket utrymme, eller snarare så får man iaf inte märkbart mindre än ett enmanstält i motsvarande viktklass (jag har nog kikat mer eller mindre seriöst på alla förslag här
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=77663 och ytterligare några (Exped Vela, Vaude Power Lizard, Force 10 Nitro 200 lite mfl) och brantare väggar exempelvis beror nog mest på högre högsta punkt och jämförbar bredd än något annat.
Hmmm.

"Normally I will be able to find protected campsites, which will help to offset its lack of storm-resistance versus a true 4-season tent. When I can’t, I will have to plan to overnight in an emergency shelter constructed by the locals, or wait out the storm in a town."
Jag blir alltid lätt allergisk när man tar några meningar ur sitt sammanhang.
Tilläggas bör alltså
"I will use the Mountain Laurel Designs SoloMid, a 13-oz floorless pyramid-shaped tarp, from start to finish. This type of shelter offers excellent storm protection for very little weight—it is more than enough even for the Arctic’s 3-season conditions. Just before the bugs hatch, I will have the InnerNet mailed to me, which basically turns the SoloMid into a conventional double-wall tent, but at a fraction of the weight. I am slightly concerned about the SoloMid’s performance for winter conditions, though I think it will be up to the task. "
Jag är medveten om att det kanske inte tydligt framgick att det är främst sommarbruk som gäller för min del inom överskådlig framtid, men så är det iaf. Och då kan jag inte tolka Skurka som om han hade några invändningar.
Christoffer Hedman:
Ja, jag har sett dina planer för sommaren och det ska bli mycket intressant att se hur det faller ut. DuoMid är helt klart ett alternativ i dagsläget, även om mina stavar bara går till 135 cm...
Ayrin:
Nej, att gå helt utan myggnät har aldrig varit ett alternativ. Visserligen kan man fundera på olika varianter med exempelvis en bivacksäck för att motverka drag och ett mindre myggnät över det eller nåt sånt, men tanken i dagsläget iaf är ett "riktigt" innertält. Funderingen är snarare hur stor skillnaden är på ett innertält i bara myggnät (frånsett "badkarsbotten"), ett som har det i översta halvan och ett som har tätare väv överallt.
Finns folk som har varit upp i alpin miljö med dessa tält i 40 ms...så dom tål en hel del.
Kan tipsa om Golite shangri-la 3-5
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent.html
http://www.golite.ch/pi/en/Shangri-La-5-Tent-558-561.html
Har ett Golite shangri-la 5..och kommer inte köra med tunneltält igen

.....är dock inte i superextrema miljöer, men hur många är det här
Ja, precis, de flesta som provat verkar hålla med om att de håller för tufft väder.
Ang. GoLite-varianterna så är de lite väl stora/tunga för enmansbruk (det kanske inte heller framgick riktigt av första inlägget). Såvitt jag kan bedöma så förlorar man fördelen med att använda sina stavar igen också, även om det kanske inte är den viktigaste punkten på agendan.
Som barn var vi ofta ute på fjällvandringar med familjen. Ett Fjällräven pyramidtält (expedition???) var ständigt följeslagare, sommar som vinter. Senare blev pyramidtälten omoderna och byttes snabbt ut mot tunneltälten med argumentet att "pyramidtälten tål ingen vind" (trots det har jag sovit gott många blåsiga nätter på kalfjället i pyramiden). Moderna pyramidtält har jag inte använt men de fungerar säkert minst lika bra som familjens gamla slitvarg...
Härligt med lite förstahandsinfo! Om pyramidtält funkade då så lär de troligen funka nu, fysikens lagar har en tendens att vara ganska tidsbeständiga.