Jag och hustrun paddlar en Trapper K2 Marine sedan september -02 och är väldigt nöjda med den.
Fördelar:
+ den är enormt slittålig, både den speciella gummi-
kölen men också själva kajakens övriga material
+ lastar hur mycket som helst
+ bra sits för både mig och hustrun trots olika format på våra kroppar
+ man får plats med hur stora fötter som helst
+ suveränt roder och pedalstyrning
+ den är mycket slutstabil utan att kännas "pråmig"
+ snabb och smidig för sin storlek (6,3 x 0,69 m)
+ matt yta gör den reflexfri även i motsol, och snygg
+ stora, men inte för stora, sittbrunnar
+ tillräckligt avstånd mellan de två paddlande så att man aldrig riskerar slå ihop paddlarna
+ tillräckligt avstånd mellan de två paddlande så att man kan montera VKVs utriggarsystem i bakändan av mittbrunnen och sedan paddla med utriggarna ute utan att det påverkar paddlingen för någon av de två. Jag har modifierat kajaken så för att vid behov kunna paddla den som en trimaran.
Nackdelar:
- tung (ca 40 kg) att få upp på biltaket, men å andra sidan brukar man vara två för detta jobb
- skulle man gå runt med den så blir det mycket pumpa av efteråt eftersom mittbrunnsutrymmet inte är avgränsat av skott
- det stora mittbrunnsutrymmet borde ha lastförankringsöglor, något som jag skall fixa till själv inför nästa säsong, så att lasten inte börjar förskjutas och därmed påverka balansen. Dessutom bra ifall man går runt med kajaken.
Skulle vi köpa en ny K2'a idag skulle det tveklöst bli samma modell.
/Harry
PS: För övrigt tycker jag att det är för få som paddlar K2'or - det har många fördelar jämför med K1'or.
[Ändrat av hs 2004-01-28 kl 23:27]