Kolfiber

Joakim Ambrosson; sa:
Någon som kan guida mig till vart Hilleberg har sina kolfiber-atteraljer? Har ett Akto och ska köpa 1-2 nya stänger.

// Jocke

Hahaha.. störtskönt Jocke =)

Hur är förresten kolfiber jämfört med aluminium när det gäller hållfasthet och påfrestningar? Får man "stickor" av kolfiber lika som man kan få av glasfiber?

Har/kommer du att lätta tältet på något mer sätt?

Jag köpte ju inget Akto nu i den där köpsvängen, men det ligger på framtiden och allt sånt här är av stort intresse =)

Hehe, jag tänkte mer testa om det funkar med kolfiber. Har hört mycket gott om både hållfasthet och att de är lätta. 1-2 beror på sommar/vinter-säsong, en extra om det snöar och blåser mycket.

// Jocke

Det är taget.

Skulle man behöva två för blåsigare tillfällen så känns det rätt onödigt i och för sig, för jag räknar alltid med att det blir just sådana, och då blir det ju +-0 i vikt jämfört med att ha originalbågen. Om däremot en kolfiberstång ger samma prestanda som original i alu, då är det intressant.

Jag har inte satt mig in i kolfibervärlden alls, men vad säger folk? Är det gramjakt på bekostnad av prestanda eller bara en dyr typ av gramjakt?

Klockrent! Så om du då behöver dubbla stänger till ditt akto, vart tänker sig herrn tälta då? =)

Joakim Ambrosson; sa:
Nejnej, missuppfattning :)

Styrka:

1 st alu = 1 st kolfiber
2 st alu = 2 st kolfiber

Vikt:

1 st alu = 2 st kolfiber
2 st alu = 4 st kolfiber

// Jocke

Styrka:

1 st alu > 1 st kolfiber
2 st alu > 2 st kolfiber

Har testat kolfiber till Nallo 2 GT från Fibraplex.
Klarade 15 minuter, sedan gick kolfiberstängen av. Tältet uppsatt hemma i trädgården vid vindstilla väder. Väntar på ersättningsstång från Fibraplex för att fortsätta testet. Tveksamt om jag provar till fjälls.

/Janne

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Kolfiber? Bo och sova 3
Salmiak Nitro lite och kolfiber Bo och sova 2
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg