Jacka+byxor för orienteringstävlingar

Hej!
Är på jakt efter en jacka (och gärna byxor) man kan ha på sig innan och efter orienteringstävlingar från tidig vår till sen höst. Dvs jackan ska stå emot regn och vind men ändå vara såpass tunn att den funkar en kall regnig sommardag.

Hade tänkt åka in till stan på lördag och försöka fixa detta men kände att det kunde vara bra att vara lite påläst innan man gav sig in i djungeln.
Jag är, i alla fall inte just nu, någon fjällvandrare så jag har inget behov av att kläderna väger så lite som möjligt.
Har tittat runt lite i forumet och på olika tillverkares hemsidor men blir inte riktigt klok på vad jag ska leta efter. Står alla "skaljackor" emot regn och vind? Det borde således vara någon form av sådan jag letar efter.

Ifall någon vill ge konkreta tips på jackor så letar jag i första hand efter någon svart modell och måste jag välja mellan en dyr och snygg mot en billigare och mer alldaglig så tar jag det första.
Tack på förhand!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg