Hur uppkom sprickan?

Många sprickor i isen har man sett och ibland varit upphov till men den här ormliknande typen på bilden torde tillhöra de ovanliga.
Hur uppkommer en sådan slingrande spricka?

Klicka på länken för större bild!

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=19379&_large=1
pic_19379.jpg

Kul bild

Jag har vid några tillfällen sett liknande slingrande sprickor i saltis. I dessa fall har det också varit en glipande spricka på några centimeters bredd. Men hur den har uppkommit vet jag inte. En hypotes är att det har uppstått någon svängning/våg när sprickan bildades. Fast varför ser man det då inte oftare? Dessutom tycker jag våglängden verkar lite väl stor.

En annan tanke är att våglängden inte verkar helt skiljd från den våglika veckning som brukar kunna förekomma i saltis vid ispress. Men jag ser bara ett samband där, ingen förklaring.

Skärgårdsis

På saltisar kan man ibland se liknande spår/sprickor i isen där isen eller den porösa ismassan drivit innan den stelnat och påverkats av t ex en prick eller en uppstickande sten.

I det här fallet så gissar jag på att det skett någon slags påverkan från en passerande båts svallvågor när sprickan "knycklades till".

Såg ni någon förklaring i grannskapet?

Thure

Närhet till Södertäljefarleden?

Bilden tagen på en fjärd med skärgårdsis söder om Södertälje. Går det in svall från farleden?

Det har varit en hel del vattenståndsförändringar i området som kan ha gett en kvarstående rörelse i springan som förklara att den är såpass bred. Själva bildningen av vinlingen kanske resultatet av en vattenståndssänkning/ höjning som gett en bräcka vid land när en förbipasserande båt åstadkommit både en långsam bogvåg samtidigt som kortare svall gett den ormrörelseliknande vindlingen???

Djupet på platsen? Interferens av svall mot en uppgrundning / strandkant?

Thure

Re: Skärgårdsis

thureb; sa:
I det här fallet så gissar jag på att det skett någon slags påverkan från en passerande båts svallvågor när sprickan "knycklades till".

Såg ni någon förklaring i grannskapet?

Thure

Nog tyckte vi sprickan var lite märklig men inte så märklig att vi började undersöka saken närmare. Jag trodde nog att det fanns en enkel förklaring men sprickan kanske är mer ovanlig än jag först trodde?

Här kommer två bilder till. den första fotograferad i samma riktning som bilden i mitt förra inlägg och den andra i motsatt riktning.
Hoppas det kan ge fler ledtrådar.

Eftersom sprickan har formen av en vågrörelse så faller det sig troligt att den orsakats av en vågrörelse. Svall eller dyning kanske, som Thure antyder. Men borde vi inte ha sett fler sprickor av samma karaktär på fjärden då?

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=19575&_large=1
pic_19575.jpg

http://www.sssk.se/medlem/databas/bild/bild-v.asp?ID=19576&_large=1
pic_19576.jpg

Re: Närhet till Södertäljefarleden?

thureb; sa:
Bilden tagen på en fjärd med skärgårdsis söder om Södertälje. Går det in svall från farleden?

Det har varit en hel del vattenståndsförändringar i området som kan ha gett en kvarstående rörelse i springan som förklara att den är såpass bred. Själva bildningen av vinlingen kanske resultatet av en vattenståndssänkning/ höjning som gett en bräcka vid land när en förbipasserande båt åstadkommit både en långsam bogvåg samtidigt som kortare svall gett den ormrörelseliknande vindlingen???

Djupet på platsen? Interferens av svall mot en uppgrundning / strandkant?

Thure

Bilderna är tagna på Stavbofjärden vid Dåderöskär.
Tveksamt om svall eller dyning från Södertäljefarleden når in dit.

Strandlinjen består av vass och sprickan går nästan paralellt med denna.

Det kan ju vara så att en mindre båt passerat på fjärden och gett upphov till sprickan,enligt Thures teori ?

Några uppstickande föremål prick,sten el dyl såg vi ej till och vi stannade inte på platsen någon längre stund för att efterforska fenomenet närmare.
Nu i efterhand borde vi kanske gjort det!

/Bosse

Mycket märkligt!

Man kan se att isen var ganska tjock när sprickan bildades. Att den återfrusna isytan ligger kanske en 1/2 cm lägre än omgivande is tyder det på en istjocklek på flera centimeter. Jag känner inte till geografin där, men det är väl knappast troligt att en liten båt färdades där då. Nej, jag lutar mer mot att det är longitudinella vågor i isen (vågor i isens plan) som åstadkommit detta. Kanske sprickutbredningshastigheten råkade stämma med den longitudinella vågutbredningshastigheten och att sprickan skapat dessa vågor som i sin tur påverkat sprickans riktning att svänga fram och tillbaka på detta sätt. Ett slags resonansfenomen. Men detta är bara vilda spekulationer.

Ulf Helmersson

ulfhe; sa:
Mycket märkligt!

Man kan se att isen var ganska tjock när sprickan bildades. Att den återfrusna isytan ligger kanske en 1/2 cm lägre än omgivande is tyder det på en istjocklek på flera centimeter. Jag känner inte till geografin där, men det är väl knappast troligt att en liten båt färdades där då. Nej, jag lutar mer mot att det är longitudinella vågor i isen (vågor i isens plan) som åstadkommit detta. Kanske sprickutbredningshastigheten råkade stämma med den longitudinella vågutbredningshastigheten och att sprickan skapat dessa vågor som i sin tur påverkat sprickans riktning att svänga fram och tillbaka på detta sätt. Ett slags resonansfenomen. Men detta är bara vilda spekulationer.

Ulf Helmersson

Håller inte med om det där med att isen var tjock när sprickan bildades. Däremot har sprickan varit öppen ett tag innan den frös ihop.

Din teori är intressant Ulf. Skulle varit intressant om våglängden hade mätts upp den förefaller att variera en hel del vilket kanske talar emot din teori om att krökningen inträffat som konsekvens longitudinella vågor som åstakommit sprickan.

Kan det ha funnits snö ovanpå isen i ett skede som bildat drivor och skavler som stöpts ned till ojämn stöpis vilket förklarat att sprickan uppstått på olika ställen utmed en strandkant till följd av olika styrka pga olika tjocklek? Sedan kan snön ha stöpt bort nästan helt???

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kr-val Hur tjock ser sprickan ut att vara? Långfärdskridsko 14

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg