Fischer E 109 som telemarkskida?

Fischer E 109 som telemarkskida? Jag söker en modell som fungerar både på tur och nedför i ospårad terräng, i alla fall hyfsat nedför. Jag inser att en kompromissmodell aldrig blir bra för renodlad telemark. Huvudinriktningen kommer dock att vara turåkning. Finns kanske något bättre alternativ än E 109?

En följdfråga är vilken skidsko som passar bäst. Hur fungerar plastskor typ T4 på tur?

I en tidigare tråd föreslogs att man kan använda 2 slags skidskor till en renodlad telemarkskida. Det kanske är ett alternativ om man har med sig pulka, men jag avser att bära lätt med liten ryggsäck.

Särskilt rolig nerför blir den ju inte. Men som sagt, ska man ha en skida får man kompromissa.

Jag tänkte köra med Tua Cirque som turskida i vinter. Har låga läderpjäxor med två spännen samt T2:eek:r av gammalt snitt. Ska byta bort läderpjucken mot låga plastisar, det är väl T4:eek:r? De borde funka klockrent.

Jag har själv funderat på samma sak, E109 kan du nog räkna bort som hopplöst omodern. Läser man forum och annat på nätet - så framstår Fischer -boundsserien (Rebound, Outtabound, mfl) som väldigt intressant. Det har pratats väldigt lite om denna typ av Telisåkning i Skandinavien, dvs åkning med en kombinerad Telis och turskida - däremot är det hyfsat stort i USA. Enligt forumen ska moderna skidor som Outtabounds klara off-piståkning riktigt bra.

Själv ska jag beställa ett par Rebounds så fort lättviktsversionen av Telebulldog-bindningen levereras i Europa. Jag kan återkomma och berätta så fort jag har fått grejorna, men det lär nog dröja några veckor...

Vill du läsa mer, så titta gärna på forumet på:

www.telemarkstips.com

Denna typ av utrustning diskuteras ganska ofta där.

Vad gäller pjäxorna, så hänger de ihop med bindningen lite. Scarpa T4:a fungerar bra på tur, om man har bra passform - men alla fötter trivs inte ihop med Scarpa.

Det man kan tänka på är att Scarpa har ganska styvt flex (alltså böjning av tådelen på skon) vilket gör att det går åt energi till att böja skon när man går på tur. Så kör man mycket tur , tror nog jag att en gammeldags Riva bindning är bättre eftersom den inte låser fast tåläppen på pjäxan lika hårt. Vill man ha tre-pinnarsbindning på tur så är nog Garmont pjäxor bättre eftersom deras Excursion har extremt lättböjligt flex.

E 109

Fungerar hyfsat utför för mig med Salomon XA Bindning och Alfa Skarvet pjäxor. OK kompromiss för turer-toppturer i svenska fjäll är mitt omdöme.

Men glidet är inte lika bra som klassiska Fisher E-99.

Vad har du nu och vad vill du uppnå?

Pjäxor och bindingar är en också viktig fråga för helheten.

Thure

Fischer 99

Fischer 99 med kabelbindning för 30 SEK på Myrorna häromdagen i lagom längd. Visserligen med lite klister på skidorna, men med ”valla väck” och en gasolbrännare och lite trasor var skidorna fort rena (även om var någon gnällig granne som inte tycker om att jag ”eldade” i källaren).

edit
Var i Örnsköldsvik över jul och där kostade skidor utan stål/aluminiumkanter 200 SEK i Pingstkyrkans ”second hand butik” i samma hus som mamma bor i.

Per

Senast ändrad:
Omodern vad menas med det???

Jag har själv funderat på samma sak, E109 kan du nog räkna bort som hopplöst omodern. Läser man forum och annat på nätet - så framstår Fischer -boundsserien (Rebound, Outtabound, mfl) som väldigt intressant. Det har pratats väldigt lite om denna typ av Telisåkning i Skandinavien, dvs åkning med en kombinerad Telis och turskida - däremot är det hyfsat stort i USA. Enligt forumen ska moderna skidor som Outtabounds klara off-piståkning riktigt bra.
www.telemarkstips.com

Denna typ av utrustning diskuteras ganska ofta där.

För rena toppbestigningar så är E 109 inte idealiska men för turer i svenska fjäll med en hel del flacka nedför och uppförpartier så får man kalkylera att bli rätt mycket efter sina kompisar om man kör med korta och breda skidor och de med längre och smalare lagg. Riktigt breda skidor är kanon i lössnö men i svenska fjäll är det vanligare med packad snö skavler skare skoterspår etc och där blir nackdelarna med korta och breda lagg tydliga som exempelvis att man bör matcha de breda skidorna med tunga och stadiga bindingar och skor.

Vill man ha ett brett register i sin telemarkåkning med både rena toppturer och mera varierad åkning klarar man sig inte IMHO med en utrustning. Det kan var lagom med två eller tre olika utstyr.

Menar nog tvärtom vad du skrev ovan att E 109 är högst moderna för sitt ändamål.

Thure

Dåligt för mig...

För mig har E109:eek:rna varit en besvikelse så fort jag vädrat några telisambitioner, MEN, troligen har mina låga turpjöxor och turbindningar (Alpina BC, NNN-bindn.) varit den största anledningen. Det går att telesvänga utför m E109:eek:rna, men om man prioriterar teleåkandet skulle iaf jag gå på helt andra skidor, bindningar och pjäxor. Med ett par T4:eek:r och stabil bindning blir det förstås klart bättre än min lösning, men åkningen blir nog rätt beige. E109:eek:rna är dock bara en turskida, de "svarar" dåligt i svängar (antar att midjan inte gör så stor skillnad, och kanske att skidan har fel styvhet)

Jag ser E109:eek:rna som ett robust fortskaffningsmedel nedför på skaren (plogsväng) och i dåligt bärande snö, om man jämför med en del smalare och "vekare" turskidor. Den jämförelsen är som en robust Volvo V70XC jämfört med en renault 5. Men ska man köra i terrängen och ha roligt räcker inte en V70, då måste man ha en Rover...

Så, söker man tur- och telisåkning i samma utrustning så skulle jag gå på ett par lätta telisskidor m låga, lätta pjäxor (ex T4).

Vad har du för längd på

dina E 109 Strykarn?

Jag uppfattar tvärtemot mina Fisher E-109 som lättsvängda men att det kan vara svårt att sladda med den om de spårat fast i snön. Fick tyvärr en rejäl vrickning av högerfoten med dem i mars 2007.

Har för mig att mina skidor är de näst längsta ca 188 cm eller var det 178cm?

Jag har kommenterat dessa skidor även i tidigare trådar.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41775&highlight=bcx+fischer

Thure

Bild och omdömen http://www.sportsnett.no/m?/wsp/sportsnett/webon.cgi?func=show&table=PRODUCT&func_id=FIS05

T4

Jag har åkt en hel del tur med T4, fungerar bra, de fungerar också bra som telemarkspjäxa om skidan inte är för bred och underlaget inte är för hårt, samt grundtekniken god.

Jag åker utför och toppturar på K2 Pist Stinx.

dina E 109 Strykarn?

Jag uppfattar tvärtemot mina Fisher E-109 som lättsvängda men att det kan vara svårt att sladda med den om de spårat fast i snön. Fick tyvärr en rejäl vrickning av högerfoten med dem i mars 2007.

Har för mig att mina skidor är de näst längsta ca 188 cm eller var det 178cm?

Eh, mina är 203 cm?!?! Kan ju förklara ett och annat.

Som turskida tycker jag den är kanon, just därför föredrar jag även Alpina BC1550-pjäxan, för att få det så likt vanlig längdåkning som möjligt. Mitt önskemål var just en skön längdskida som skulle ta mig levande nedför backarna även i skarföre och/eller med pulka.

För rena toppbestigningar så är E 109 inte idealiska men för turer i svenska fjäll med en hel del flacka nedför och uppförpartier så får man kalkylera att bli rätt mycket efter sina kompisar om man kör med korta och breda skidor och de med längre och smalare lagg. Riktigt breda skidor är kanon i lössnö men i svenska fjäll är det vanligare med packad snö skavler skare skoterspår etc och där blir nackdelarna med korta och breda lagg tydliga som exempelvis att man bör matcha de breda skidorna med tunga och stadiga bindingar och skor.

Vill man ha ett brett register i sin telemarkåkning med både rena toppturer och mera varierad åkning klarar man sig inte IMHO med en utrustning. Det kan var lagom med två eller tre olika utstyr.

Menar nog tvärtom vad du skrev ovan att E 109 är högst moderna för sitt ändamål.

Thure
Tittar man på måtten och prestanda på E109 så är den ungefär som en gammal Tua Cirque fast med dubbelspann - intrycket jag fick när jag har provat 109:an var också att den var ungefär som en styvare Cirque i pisten, det lilla jag provade den i lössnö så var den svårare att få sväng på än en Cirque - jag hann dock inte test alltför mycket.

Det intressanta med de nya skidorna är att Fischer har laborerat en hel del med styvheten för att få en dubbelspannsskida som går i lössnö. Sedan är ju också måtten mer radikala på nyare skidor, Rebound har ex. måtten 88-60-78mm, att jämföra mot E109:ans 78-60-70mm, vilket borde göra att den svänger betydligt lättare både på hårt och mjukt underlag

Men sedan är ju allt en kompromiss, och precis som du säger gör bredden en hel del när man turar - med hänsyn till ursprungsfrågans prio på turegenskaper, så kan jag hålla med om att E109 är ett bra alternativ - men vill man ha mer prio på utförsegenskaper så tror jag det finns bättre alternativ, utan att turegenskaperna blir alltför lidande.

Länk till Rebound om någon är intresserad:

http://fischerskis.com/en/products_nordic_ski.php?show=detail&id_product=17411

-men jag har som sagt faktiskt inte provat denna ännu...återkommer dock gärna!

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skogstok Fischer Big Stix 8.6 Telemark 0
wass platta från fischer Telemark 0
marjo Fischer DRS? Telemark 1
Fischer Vodoo.. Telemark 1
Masse Synpunkter på Fischer Telepathic Telemark 2
vikvik kombinerad tur och telemarkskida? Telemark 2
rannug Kombinerad tur-/telemarkskida? Telemark 16

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg