AHA!
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Fritidsbutiken (Ronny Olofsson) skrev:
En allmänn fundering jag fick är "vad menar du med budgetgrejor?"
--------------------------------------------------------------------------------
De billigaste produkterna. Mao tex en stor rygga för lusinge
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Aha - Om jag förstår dig rätt så innebär det att ju mer en vara kostar, ju bättre är den?
Jag själv tror inte riktigt på den infallsvinkeln, därför att det är faktiskt så att priset inte alltid reflekterar varans kvalité, snarare så är det en produkt av en marknadsföringsåtgärd där man skapar ett "namn" för en produkt och sedan prissätter den så att kunderna just ska tro att det är en toppgrej därför att den är ju så dyr!?
Kostnaden för en produkt är i mångt och mycket ett resultat av en diskussion där "marknadens betalförmåga" analyseras. Man tar helt enkelt ut det pris som man tror människor är beredda att betala, utöver vad produkten har kostat i anskaffning, reklam etc.
I praktiken är det så att tillverka en Volvo är inte speciellt dyrare än att tillverka en

Citroen, men Volvon har en annorlunda image och kan då bära ett högre pris. Skillande i kvalité är nog inte så stor att det motiverar prisskillanden. Men man tjänar pengar på detta vis.
Naturligtvis så finns undantag från denna marknadsföringsmetod, men de är få. Nästa gång du ser en helsidesannons i en out-door tidning så kan du fundera över hur stor del av priset på varan som annonsen gäller som är reklamkostnad.
(en annons på en helsida i en sådan tidning går löst på i runda slängar 50-75 000 kr)
MVH
Ronny