Fall i glaciärsspricka

Hej!

En fråga då jag hört personer som lärt sig göra på annat sätt än hur jag lärt mig. Vid fall i glaciärsspricka har jag lärt mig att i första hand försöka hålla emot med benen då man är starkast där, sen bygga ankare osv. Vilket jag tycker fungerat väl då jag tränat.

Nu har jag fått höra av andra som gått kurs, att man skall slänga sig ner på mage och göra selfarrest så snart som möjligt om replagskamraten åker ner i en spricka!?

Är det inte svårt att bygga snöankare då om man är två i replaget? Och är inte en selfarrest svagare på att bromsa ett fall än man är i benen?

Kort frågat, hur är man starkast vid fall i glaciärsspricka?
 
Med reservation för att jag inte behövt göra detta i skarpt läge...

Om kompisen faller ned i en spricka går det fort. Antingen kommer du lyckas hålla emot med benen automatiskt, eller så tappar du balansen och då är benen rätt värdelösa.

Om du hängde i en spricka i andra änden av repet och jag fått stopp på dig stående skulle min första tanke knappast vara "Hmm, jag kanske skall slänga mig på mage istället, kanske får jag en bättre broms då?"

När jag sedan vill avlasta mig själv så skulle jag känna mig rätt begränsad om yxan var upptagen av att hålla kvar hela paketet. Håller jag dig med benen kan jag istället använda yxan till att bygga ankare, rensa undan snö för att sätta en skruv etc etc.

Fast tappar jag balansen av rycket är det förstås SA som gäller. Då tar vi det därifrån.

Glöm förresten inte att kommunicera med den som fallit i. Det var den tydligaste lärdomen när vi fräschade upp glaciärkunskperna sist. Alla engagerade sig i att bygga ankare och hissar etc etc, men ingen tänkte på att kolla hur det var fatt med "offret", och berätta vad som pågick på ytan.
 
Med en skarp upplevelse så var erfarenheten att vi 2an och 3an ego, föll direkt av 1ans nerfart. SA var allt vi hann med. 2an var mer på hugget än ego och började kommunicera med snögropen. 1an hade inte slagit sig allvarligt. Vi orkade dra upp honom själva. Han hade tappat sin IY.
En gammal glaciärkurs satt och vi hade stor tur den gången.
1an hävdade efteråt att han inte hunnit med något under fallet, men att det slutade kändes säkert. 2an stannade ca 2 m från snögropen där 1an försvann. Hon var betydligt lättare än 1an och ego.
Tur är en viktig faktor. Utanför glaciärområdet finns sällan issprickor.
go tur
 
Huruvida man ska stå upp eller lägga sig ner tror jag inte man hinner fundera på om man endast är två i replaget.
Personligen tycker jag att man kanske bör undvika glaciärvandringar då säkerheten vid fall endast avgörs av en person som ska agera "rätt" och förhoppningsvis är tyngre än den som faller.
Om den tyngre faller är risken att den drar ner den lättare.
Fyra stycken i replaget bör vara minimum om man ska vandra säkert och dessutom rejält med rep emellan.
Låt inte turen avgöra om man kommer hem igen.
Ha en trevlig tur.

/ Magnus
 
Anledningen till att man ofta lar ut att ALLTID ga ner i Self Arrest ar for att bygga goda vanor och muskelminne. Sen sa forflyttar du vikten fran din yxa till fotter/ben(genom att sparka dom in i snon) aven i Self Arrest nar du val fatt stopp pa fallet. Och pa sa vis kan du borja bygga ditt ankare samtidigt som du haller din repkamrats vikt. Och det ar en god vana att ga ner i Self Arrest aven om du lyckats stoppa fallet staendes, da det ar mycket enklare for dig att pyssla med annat om tyngdpunkten(i det har fallet repet som din kamrat hanger i) ar nara marken.

Och det ar val just i 2manna replag som detta ar extra viktigt. Ar du 4 pers sa kan man ofta bara dra upp personen ifraga utan nagra omstandigheter som nagon skrev tidigare.
 
Intressant vore att veta varifrån kunskap kring detta kommer, eftersom personer som är erfarna på området uppenbarligen säger helt olika saker hur man ska agera? Är det verkligen lättare att pyssla med annat liggandes än ståendes? Jag har iofs aldrig prövat bygga ankare liggandes.

Hur man bygger snöankare vore också en intressant diskussion, har sett olika sätt folk har lärt sig som rent logiskt borde vara bättre eller sämre :)
 
Varfor det finns olika asikter om hur det ska goras ar ju kanske en foljd utav att man utvecklar och kommer fram till nya saker med tiden. Som med det mesta inom klattring... det tar tid for resten av varlden att acceptera nya saker.

Min egen erfarenhet ar att man ofta inte ar speciellt oppen for nya saker inom instutioner sa som ACMGA/NZMGA/AMGA nar det kommer till andra tillvagagangssatt an det egna. Det ar valdigt mycket "Vart satt ar det enda ratta" taenk. Och det ar ju dom i sin tur som sen utformar mycket av kursinnehallet inom respektive land for vad som lars ut vid t.ex glaciarraddning eller snoankare.

Jag tycker ocksa det ar mer omstandigt att bygga ett ankare liggandes, men samtidigt sa klarar jag inte av att staendes forsoka bygga ett om min replagskamrat med ryggsack+ev. pulka hanger i en spricka.
 

Liknande trådar


Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg