Duger SNS X-adventure på fjället?

Funderar på att inhandla skidpjäxor passande till sk SNS X-adventure bindningar, att användas vid turskidåkning (veckoturer högfjäll) men även vid långfärdsskridskoåkning.
Fråga: Hur hållbara är dessa skor/bindningar jämfört med traditionella läderpjäxor och NN-bindningar? Att bindningen kan frysa ihop i kyla känner jag till, men har någon råkat ut för att stålpinnen under skon gått av eller att den lossnat från sitt fäste, dvs att gummit som håller pinnen spruckit sönder?

Jag tror inte att det är något problem att pinne skulle lossna, den brukar sitta i ett metallfäste och det är hela fästet som är ingjutet i sulan.

Det håller...

Har åkt på den klenare bindningen (SNS profil) i 15 år och den har aldrig krånglat. Är inne på min 3:e säsong med XA bindning/pjäxa för skrisko och turskidåkning. Jag har promenerat flera mil med mina XA pjäxor (under div skridskoturer) och det syns knappt. Har väl slitit ned framdelen på sulan någon mm men det har ingen betydelse för funktion eller hållfasthet. Har XA stepin bindningen och den har fryst fast för mig 2 ggr (verkar kunna hända då temp sjunker under -20 grader). Satsa på den manuella bindningen istället. Den är klart rubustare (har den på mina turskidor...).

Vet en pinne som trillat av

Har faktiskt hört om en pinne på pjäxan som trillat av (en kompis kompis naturligtvis) men vet inte varför eller hur det gick till eller hur sliten utrustningen var.

Det som klart framgick av historien var att det inte var så lätt att åka skidor därefter och inte heller att få till en fungerande provisorisk lösning...

/H

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg