Cykeldatorn nollställer sig

Jag köpte en cykeldator av modellen VDO Cytec C10 förra veckan. På sex dagar nollställde den sig flera gånger, klocka, trippmätare och hjulomkrets försvann helt. Därför pilade jag förbi Cykloteket och fick en ny. Denna fungerade perfekt tills idag, då även den nollade sig.

Vad kan detta bero på, är det någon annan som har liknande erfarenheter?

Datorn har nollställt sig dels liggande i min ryggsäck resp. på skrivbordet över natten, dels under färd (ca 300 m efter att jag börjat cykla och datorn "vaknat"). Den har inte blivit våt och stötar verkar inte vara orsaken. Man kan ta bort batteriet utan att minnet försvinner direkt. Det finns en manuell nollställningsknapp (hål med dold gummiknapp), kan det vara något glapp i denna - ett kontruktionsfel?
 
Har även hänt mig

Jag har en VDO Cytec 08 och har råkat ut för samma sak som dig under ett par tillfällen. Det har dock skett under cykling och det är lite retfullt minst sagt :(.

Har inte pratat med min cykelhandlare om det men det hade varir intressant om fler har liknande erfarenheter.
 
Problem

Jag och brorsan har köpt varsin c15+ och vi har båda haft problem med att den inte läser av magneten ibland...senast igår hände det mig...irriterande...Ändå förde jag mottagaren närmare magneten men det blev inte bättre...men sen så slog den på efter ett tag. ?

Jävlas den med mig?
 
Fler med samma problem

När jag för en månad sedan skulle inhandla en cykeldator till min lvg cykel var jag först inne på att köpa en VDO Cytec 10 men cykelhandlaren berättade att de hade haft mycket problem med just VDO datorerna och jag fick rådet att köpa en Cateye Astrale 8 i stället. VDO verkar vara billiga men ha en usel kvalitet. Själv är jag riktigt nöjd med Cateye datorn och kan rekommendera den till er som ska investera i en dator.
 
Jag har haft min C10 i cirka ett år och råkat ut för nollställning två gånger. Båda gångerna hade jag den i fickan så jag funderade på om det var nån statisk elektricet eller dylikt och har nu alltid datorn i plastpåse när jag bär omkring den. Sen dess har den aldrig nollställt sig.

Sensorn har gått sönder en gång också men den var inte så dyr att byta (95 :)
 
biltema

Haft en av biltemas modeller i ett par år och den funkar prima. Fått byta batteri en gång efter att den varit ute en hel vinter. Har dött nån gång när det regnat kraftigt men bara snurrat lite på batteriet så har den kickat igång igen.
Att den inte läser av magneten som någon hade problem med kan också vara att magneten sitter för nära så flytta närmare hjälper inte alltid. Det kan också vara ett glapp. Prova att spraya lite i kontakterna o se till att det är rent.
Thomas.
 
Reklamerad och utbytt

Nu har jag besökt Cykloteket igen och tjejen i kassan var ytterst vänlig och hjälpsam. Hon kunde ju inte se att det var fel på datorn, men lägligt nog hade den nollställt sig igen på vägen dit (vilket jag iofs hade kunnat göra manuellt) och dessutom hade jag en utskrift av den här diskussionstråden med mig. Jag fick raskt en Cateye Mity 8 i utbyte utan att behöva betala mellanskillnaden.

Tydligen hade de slutat med Sigma för att dessa hade kvalitetsproblem och nu verkar de ha hamnat ur askan i elden med VDO...

Bra kundbemötande i alla fall!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.