Rullkoppel/flexikoppel...
Vet inte om det ni menar med rullkoppel är samma sak som flexikoppel men av det sistnämnda har jag stor erfarenhet.
Jag har en Ridgebackhane som är stark som en oxe och med bra kondition. Jag har honom ofta kopplad när vi utför allehanda aktiviteter och använder alltid ett vanligt flexikoppel. Ja visst är det lite tungt för handen och det kräver lite teknik vid användning av stavar, styre eller tyglar men med lite träning så går det utmärkt. Jag cyklar (både mountainbike och asfalt), rider (jag har vana och snälla hästar), åker längdskidor och inlines, springer och.. ja det mesta med kopplet i handen. Jag skulle av säkerhetssynpunkt aldrig knyta fast hunden varken i mig eller i något annat utan om det verkligen krisar släpper jag kopplet som rullar ihop sig vid hunden, jag kan stanna/resa mig/sträcka mig eller bara gråta ta tag i kopplet igen och så fortsätter vi. Kanske inte det mest exemplariska men för mig fungerar det utmärkt. Dessutom gillar jag att snabbt kunna reglera längden på kopplet om man är i varierad terräng, kanske först i skogen, sen på en väg eller hastigt får möte av andra intressanta hundar.