Hur fixa/ersätta ändplugg till Haglöfs Grönlandsram?

(Först: underbart att finna ett forum där riktiga utemänniskor nördar :))
Har ryckt fram min gamla Alaska från sisådär -85 för att se om den kan duga i min återstart som scoutledare till sommarens läger, ska inte bäras så långt så... men ändpluggen i nedre delen av ramen är slut, hur fixa det? Förutom det uppenbara att flytta de övre dit, men det löser ju bara problemet delvis, tar tacksamt emot tips som är snyggare än sporttejp...
 
Mät längd/bredd och Sök på nätet efter nya ändpluggar,möjligen bättre än original för de är inte bra. Aije tror jag ett märke heter men finns flera.
 
Skär själv i trä.
Uppenbart är att här på Utsidan finns vänliga ryggsäcksslaktare, kontakta dem.
Sätt på tillräckligt stora droppskor i gummi över de två undre.
Odd kan säkert ge dig adresser och mått.
 
Senast ändrad:
Jag brukar använda de här från Ajile nere i Schiltigheim i Alsace. Har aldrig gjort mig besviken...

Limmar sedan fast dem med svart silikongucka. Att de är runda är bara en fördel för då fylls
de upp bättre med 'limmet' och de står mycket stabilare på halkiga (sten)golv iom större yta
och gummimaterialet.
/Odd
 
Jag köpte en påse av dessa i gummiutförande. 25 mm har jag för mig. De passar både på mina FjR ramar och på en Alaska som vandrade förbi min samling. Mycket praktiska.

//J

 
Tusen tack för snabba o bra tips! Det ska bli kul att fixa till den. Det är fascinerande hur bra den hållit sig, trots många mil och år på nacken. Jag också turen att den är pre-PU, har nitad ram och metallspännen :-D
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.