Hur ser era skridskosamlingar ut?

Så här ser vår skridskosamling ut (vi är 5 i familjen). Hur ser era ut??

skridskor.jpeg


Har haft anledning att inventera skridskolådan nyligen då det fina isarna gjort att vi lånat ut skridskor till höger och vänster.

Tog tillfället i akt att prova några skridskor jag inte åkt på på länge samt även jämföra mina röda trotjänare från Skyllermarks med det senaste tillskottet i samlingen från Pikmakarn.

Skridskorna på bilden är följande, uppifrån och ned:
Almgrens fasthälare
Haglöfs fasthälare för BC pjäxor
Svarta långa Almgrens (tror jag) för Salomon BC (gulsvarta pjäxan)
Excelsior med Salomon profil
Zandstra med NNN BC (Läderpjäxan från Crispi)
Skyllermarks röd med Salomon profil bindning.
Pikmakarn Svart med prolink bindning.

Provade en kort tur med fast häl, vilket jag inte åkt med på många, många år. Och det är inget jag vill gå tillbaks till. Vet inte om man börjat slarva med lös häl men jag hade väldigt svårt att få till några bra skär med fast häl. Kan också bero på dom något veka pjäxorna jag använde. Känner mig iaf väldigt klar med fast häl.

Gjorde också en testtur med dom långa svarta skridskorna med dom gulsvarta pjäxorna. Hade svårt med övergången från ytterskär till innerskär vilket jag tror har att göra med den långa skenan med den stora slipradien. Antar att jag har lättare att småkompensera balansen med en kortare skena som har en mindre slipradie.

Frun åker på Zandstra med NNN BC + Crispi. Hon är nöjd med dom. Jag konstaterar och att bindningen + pjäxan väger betydligt mer än dom skridskor jag helst åker med.

Sedan många år har jag åkt på Skyllermarks röd och ett par Combi pjäxor från Salomon. Funkar hur bra som helst.

Pikmakarns Svarta köptes för att jag tröttnade på att låna ut min skridskor till sonen under gemensamma familjeturer. Skaffade även ett par nya Salomon combipjäxor till dom.

Har bara kunnat jämföra Skyllermarks röd mot Pikmakarns Svarta på hårda fina isar och upplevde då ett härligt “grepp” i Pikmakarn skridskorna vilket jag inte riktigt hade med dom röda. Antagligen beror detta mer på att dom röda behöver slipas än att dom svarta har tunnare skena. Gillar iaf båda dessa skridskor mycket. Skulle vara roligt att jämföra dessa mot ett par (icke sidojusterbara) Skyllermarks orangea vid något tillfälle och se hur mycket sidojusteringen verkligen märks. Nästa år kanske…

Vore roligt att se era skridskosamlingar.
 
Imponerande. Ingen samling här, bara mina nybörjargrillor från Stadium - monstruöst långa fasthäls med pumpspänne som jag hållit fast vid alldeles för länge - och Pikmakarns svarta med BC-bindning, som jag åker på nu. Naturligtvis var det en uppenbarelse att byta, och möjligheten till sidjustering gör sitt till. Gillar också "bettet" i de tunnare skenorna, och jag är så pass lätt att det inte heller känns som någon nackdel i sämre/mjukare is.

Pjäxorna riskerar däremot att bli en samling - jag är inne på fjärde paret som inte kommer överens med mina knepiga ankfötter, med ynkligt lite volym kring insteget. Inga har hittills både rymt mina tår och hållit fast mina hälar...

Tips om BC-pjäxor med låg höjd i insteget, mycket "midja" kring mellanfoten men gott om plats i tåboxen mottages tacksamt. Jag behöver inte mycket stabilitet i vristerna, bara att foten inte lyfter och vrider sig inne i skon.
 
Jag är fortfarande nybörjare så samlingen är inte så stor men det funkar för mig. Skridskorna med löshäl har jag köpt på Tradera. De med fasthäl är en prototyp som är tillverkade på en lokal verkstad av en kille som studerade formgivning på Karlstad universitet. Den killen jobbar idag på Haglöfs.
 

Bilagor

  • 20240324_172033.jpg
    20240324_172033.jpg
    474.5 KB · Visningar: 13
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.