Flugkast, kastspö flöte

Hej kan jag få lite tips om flugkast som man kan använda till kastspö? Vilket flöte, hur många flugor, går det bra med torrfluga som med våt? Hur långt mellan flugorna? Ska flugan peka nedåt eller uppåt? Snapper? Hur fiska med ett flugkast i strömmande och stilla vatten? Mm. Har aldrig gjort det och hade vart tacksam om jag kunde få lite tips.
 
Hej.
Jag har kört med cigarrflöte med vikt efter spöstyvhet. Tyngre ger lite mer ”spänd” lina ute i vattnet.
Har för mig att man inte får ha mer än tre flugor på flugkast men det kan säkert vara olika på olika platser, kolla lokala reglementet.
Kör med flugtafsar som är en ”handbredd”, ca 10 cm. För långa tafsar gör att flugan i strömt vatten åker in mot huvudlinan. Med rätt tafslängd kommer flugan ”så ut” från huvudlinan i vattnet.
Avstånd mellan flugorna/öglorna ska vara så de inte kan kroka i varann med spänd lina. För långt avstånd ger ett långt flugkast (från toppfluga till flöte) och då blir precisions
Nylonlina funkar bäst till flugor med färdiga tafsar.
Funkar fint i strömmande vatten, kasta rakt ut och ”veva fast”, alltså låt inte flötet driva iväg och dra ut lina. Låt flötet driva inåt stranden och veva sakta in.
Vid långa kast kan man hålla upp spötoppen och sänka allt eftersom man vevar in så att flugorna håller sig kring vattenytan.
Tycker flugkast funkar bättre i strömmande än stillastående vatten
Det är ganska lätt att pricka ett vak om man sett en firre hoppa.

Fish On!
 
Cigarren längst ut i ett beteslås, man kan få karva ur hålet i cigarren lite för att få in beteslåset, färgade änden. Sedan tre upphängaröglor upp efter huvudlinan på lagom avstånd så flugorna inte tar i varann (lite mer än dubbla tafslängden då)
Tafsar på flugorna, med flugan i ena änden och en ögla i andra. Ögla typ ”dubbelåtta” knut. Spänn knuten försiktigt (ev fukta) trimma av det som blir över.
Trä öglan på flugtafsen över upphängaröglan på huvudlinan. Sedan flugan genom öglan på huvudlinan och dra igenom hela flugtafsen huvudöglan. Då kommer flugtafsen ”stå ut” ifrån huvudlinan. Och det är lätt att byta fluga.
Osäker på vad du menar med att flugan står ”uppåt eller neråt”,
Öglorna kommer stå vinkelrätt ut från huvudlinan och gör att flugtafsen dinglar en liten bit ifrån huvudlinan.
 
Det vet jag inte, prova båda.
Men superpuppan ser ju ut som en wikipediafluga som har hamnat på rygg?
 
Jamen ungefär så. Fast ett cigarrflöte medger lite längre kast (och bättre precision?) och så syns den röda toppen på cigarren lite bättre bland vågor och virvlar.
 
Hurvida du ska knyta flugan upp eller ner beror nog mest på vad det är för fluga, men om linan inte är styv så vänder den sig nog rätt själv i vattnet oavsett hur du knyter den.
För jag antar att du menar om kroken ska vara upp eller ner? De flesta flugor jag vet har kroken ner som en köl, speciellt torrflugor, men inte alla.

Jag rekommenderar att du kollar upp när det är Rocken(Ephemera vulgata) kläckning i dina sjöar och skaffar en sådan fluga, det är mycket bra flugfiske då i ett par veckor om du inte redan visste om det! :)
Kanske det bästa flugfisket på hela året?
 
Normalt ska krokböjen vara nedåt men det finns även förtyngda flugor som i princip är ultralätta jiggar (och kan fiskas som sådana med UL-haspel). Vidare hade ABU någon gång på sjuttio/åttiotalet en serie streamers knutna en speciell krok (ungefär som de offset worm hooks man använder till mjukisbeten) som kallades Keel Fly och fiskades med krokspetsen uppåt.

http://www.realsreels.com/baits/Flies/ABUKeelflies.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
anasi.maskas Haspelspö, spinnspö och kastspö Fiske 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.