Varsamt men bestämt avvisa grävling från tomten, har?

Tämligen säker på att en grävling tycker att det är smaskens med daggmask och annat som bor under min gräsmatta. FÖr mig får han gärna vara i skogen bredvid tomten och böka men vill inte att han förstör min gräsmatta. Finns något sätt att se till att hen inte trivs på tomten, någon doft att hälla ut eller något annat som inte är giftigt? Jag tycker inte heller den behöver skjutas bort, om hen bara kunde hålla sig i skogen på andra sidan gärdsgården.
Har läst om att skapa oordning och möblera om utomhus men det verkar inte funka på mitt nattgäst.
Nätterna är ju så ljusa nu så jag inbillbar mig att lampa med rörelsevakt inte heller har stor effekt, eller?
Vi har katt som ibland är ute på nätterna men har inte hört att de råkat i luven på varandra någon gång.

Tacksam för tips på någon form av "grävlingskrämma"!

/Patrik
 
Jag hörde nån som lyckades hålla undan grävling genom att sätta ut en radio som var på hela tiden. Inte att rekommendera om man har grannar på nära håll förstås, men annars låter det ju som en snäll och enkel lösning.
 
Böka i gräsmattan låter mera som vildsvin.
Grävlingar som bosätter sig intill eller under hus kan bli en riktig plåga, de överger inte sin bosättning i första taget utan försvarar sin borätt på det sättet de kan.
 
Tämligen säker på att en grävling tycker att det är smaskens med daggmask och annat som bor under min gräsmatta. FÖr mig får han gärna vara i skogen bredvid tomten och böka men vill inte att han förstör min gräsmatta. Finns något sätt att se till att hen inte trivs på tomten, någon doft att hälla ut eller något annat som inte är giftigt? Jag tycker inte heller den behöver skjutas bort, om hen bara kunde hålla sig i skogen på andra sidan gärdsgården.
Har läst om att skapa oordning och möblera om utomhus men det verkar inte funka på mitt nattgäst.
Nätterna är ju så ljusa nu så jag inbillbar mig att lampa med rörelsevakt inte heller har stor effekt, eller?
Vi har katt som ibland är ute på nätterna men har inte hört att de råkat i luven på varandra någon gång.

Tacksam för tips på någon form av "grävlingskrämma"!

/Patrik
Prova med vargurin.
 
Böka i gräsmattan låter mera som vildsvin.
Grävlingar som bosätter sig intill eller under hus kan bli en riktig plåga, de överger inte sin bosättning i första taget utan försvarar sin borätt på det sättet de kan.
Instämmer i bägge påståendena. Grannen där jag har min sommarstuga försökte bli av med en grävling som bosatt sig under golvet i hans uthus. Han spelade radio utan resultat och försökte med kemikalier samt spärra ute snyltgästen. Inget hjälpte, åtminstone förrän något år senare. Men någon gräsmatta bökade den grävlingen aldrig upp.
 
Böka i gräsmattan låter mera som vildsvin.
Grävlingar som bosätter sig intill eller under hus kan bli en riktig plåga, de överger inte sin bosättning i första taget utan försvarar sin borätt på det sättet de kan.

Böken är inte så stora, djupa och omfattade som de grisspår jag sett på andra ställen. Dessutom borde flera grannar haft bök om det varit gris, nu är det bara min gräsmatta som drabbats.
Det jag har är hål/vända grästuvor här och var, cirka 3-5 cm i diameter, några cm upp till 7 cm djupt.

Grisspår ser väl mer ut som nyplöjd åker, flera m2 i yta dock något grundare kupning än om det gjorts maskinellt.

Se bild, sandalen är en storlek 44 som referens och står vi ett av de större hålen. Flera mindre syns runtomkring.

Radio funkar tyvärr inte, då det bor grannar inom hörhåll.
bok.jpg

/Patrik
 
Grävlingar verkar ha (relativt) dålig syn och hörsel, jag hade för ett antal år sedan ett flertal grävlingar, ofta tre st samtidigt, som bökade upp ätbart ur min gräsmatta, på kvällar och nätter, främst om sensommaren. Jag brukade smyga fram till dem tills jag var alldeles inpå dem, de märkte absolut ingenting trots att det fortfarande var ljust ute. Sen sa jag "Smakar det bra?" eller något liknande. De hoppade då till och sprang iväg mot skogen och jag sprang efter så fort jag kunde och "jagade" dem och de sprang för glatta livet med mig i hasorna. Det var riktigt roligt. Det höll dem borta några timmar åt gången, men sen på morgnarna märkte jag att de hade varit där igen :)
Kan inte säga att jag led så mycket av att gräsmattan perforerades av dem dock, utan jag såg deras närvaro mest som ett festligt inslag. En granne som är jägare, samt hans hund, tog tyvärr "hand om dem" och än har ingen kommit tillbaka.
 
Ryska grävlingar brukar lämna området där man satt upp handgjorda av trä vindsnurror på en stång som för vibration in i marken. Man kan hitta på någon vibrerande elapparat t.ex.
 
Det där kan vara grävlingtrattar på bilden (lite svårt att se, men i så fall är de trattformade som grävlingens nos) men jag har en massa liknande hål i min trädgård, och där är det sork som härjar ...
 
Det där kan vara grävlingtrattar på bilden (lite svårt att se, men i så fall är de trattformade som grävlingens nos) men jag har en massa liknande hål i min trädgård, och där är det sork som härjar ...

Lite svårt att tro att sork gör så stora hål och då borde väl både vår och grannarnas katter verka mer avskräckande hoppas jag.

Katten och jag har avtal om att hon får mat hemma i utbyte mot att hålla mössen och råttorna borta från huset. Kanske dax att uppdatera avtalet att inkludera även sork, även om jag tror det är grävling som stökar i gräsmattan och de behöver inte katten diskutera revir med. :cool:

/Patrik
 
Vet inte om jag tänker lite för enkelt nu men ett elstaket skulle nog hjälpa.

Motar dessutom bort ev ovälkomna katter ;)
 
Böken är inte så stora, djupa och omfattade som de grisspår jag sett på andra ställen. Dessutom borde flera grannar haft bök om det varit gris, nu är det bara min gräsmatta som drabbats.
Det jag har är hål/vända grästuvor här och var, cirka 3-5 cm i diameter, några cm upp till 7 cm djupt.

Grisspår ser väl mer ut som nyplöjd åker, flera m2 i yta dock något grundare kupning än om det gjorts maskinellt.

Se bild, sandalen är en storlek 44 som referens och står vi ett av de större hålen. Flera mindre syns runtomkring.

Radio funkar tyvärr inte, då det bor grannar inom hörhåll.
Visa bilaga 36008
/Patrik

Det ser ut som de hål grävlingarna gjorde i min gräsmatta :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.