Ytterligare en Sarektråd

Hej alla kuninga, jag vet att det finns massor av trådar om Sarek turer men chansar och frågar om någon som vet orkar svara.

Jag och sambon planerar att gå från Akkastugorna och vid Kisurisstugan svänga av mot Ruohtesvagge för att sedan vid Pielastugan vika upp mot bron över Guhkesvakkjåhkå och till sist avsluta i Suorva.
Jag uppskattar den sträckan till ca 80-85km. Jag vet att tidsåtgång är individuellt men vad är en rimlig tidsåtgång för den turen? Är sex dagar optimistiskt? Finns det något särskilt att se upp med, svåra vad eller besvärlig terräng?

Tackar på förhand /Anders
 
Hej alla kuninga, jag vet att det finns massor av trådar om Sarek turer men chansar och frågar om någon som vet orkar svara.

Jag och sambon planerar att gå från Akkastugorna och vid Kisurisstugan svänga av mot Ruohtesvagge för att sedan vid Pielastugan vika upp mot bron över Guhkesvakkjåhkå och till sist avsluta i Suorva.
Jag uppskattar den sträckan till ca 80-85km. Jag vet att tidsåtgång är individuellt men vad är en rimlig tidsåtgång för den turen? Är sex dagar optimistiskt? Finns det något särskilt att se upp med, svåra vad eller besvärlig terräng?

Tackar på förhand /Anders

Har gått en snarlik tur flera gånger, men istf Suorva vikt av vid renvaktarstugan upp mot småsjöarna mellan Vuovres och Gahppo, sedan ner mot Pietsaure och Salto. Har kommit iväg på e.m. fr Akkastugorna och tältat nära Salto lördagen efter och alltid känt att jag har haft gott om tid. Sträckan är ju längre än till Suorva.

Blockterrängen efter renvaktarstugan är lite tuff, men det undviker ni ju om ni ska till Suorva. Några svåra vad kan jag inte minnas. Andra får svara hur sluttningarna ner mot Suorva ser ut, jag har bara gått ned längre NV

Mats
 
Blockterrängen efter renvaktarstugan är lite tuff, men det undviker ni ju om ni ska till Suorva. Några svåra vad kan jag inte minnas. Andra får svara hur sluttningarna ner mot Suorva ser ut, jag har bara gått ned längre NV

Mats

Blockterrängen intygas, vi tacklade denna i regn förra året. Inte kul!

Vad gäller vad är det väl egenligen bara Tjåggnårisjåhkå som är erkänt besvärlig, men den kan lättare vadas vid svämkäglan nere vid Rapaätno så är ni osäkra på det vadet. Ta hellre en omväg ner och vada säkert sitället för att ta risker.
6 vandringsdagar skulle jag säga är minimum om ni inte har vana att gå oledat och genom Sarek tidigare. Nu är denna väg relativt lätt att följa och finns stig på många sträckor vilket underlättar. Räkna dock med väder, så lite marginal är att rekommendera.
 
Har kommit iväg på e.m. fr Akkastugorna och tältat nära Salto lördagen efter och alltid känt att jag har haft gott om tid. Sträckan är ju längre än till Suorva.

Rättelse:

Har kommit iväg på e.m. på lördagen fr Akkastugorna och tältat nära Salto lördagen efter och alltid känt att jag har haft gott om tid.

Smux kommentar om "minimum" är bra om ni inte har erf. av Sarek tidigare.

Mats
 
Tackar för synpunkterna så långt

Med rådande väderutsikter för nästa vecka överväger vi att lägga om turen till Padjelantaleden istället, för att om(när) det behövs kunna besöka någon stuga och torka lite utrustning.
 
Vi är på hemväg från Sarek och har nog haft bättre väder jämfört med utsikterna för kommande vecka, så jag avstår från råd om ert beslut. Måttliga vattennivåer över lag, däremot stora mängder snö kvar framför allt norrut /västerut i Sarek och sannolikt Padjelanta. Vadet vid Tjåggnårisjåhkå som nämns ovan slapp vi då det fanns en enorm snöbrygga som bör hålla ett gott tag till. Denna bild därifrån är tagen den 23 juli.
 

Bilagor

  • _20170728_203544.jpg
    _20170728_203544.jpg
    42 KB · Visningar: 313
Vi är på hemväg från Sarek och har nog haft bättre väder jämfört med utsikterna för kommande vecka, så jag avstår från råd om ert beslut. Måttliga vattennivåer över lag, däremot stora mängder snö kvar framför allt norrut /västerut i Sarek och sannolikt Padjelanta. Vadet vid Tjåggnårisjåhkå som nämns ovan slapp vi då det fanns en enorm snöbrygga som bör hålla ett gott tag till. Denna bild därifrån är tagen den 23 juli.

Tack för bilden. Jag kommer att passera Tjåggnårisjåhkå 6 augusti. Vi får väl se hur det ser ut då :)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.