Läketid för lättare förfrysningsskador?

Tja!
Fick en lättare förfrysning av två fingrar i högerhanden och två tår på varje fot för ca två månader sedan som jag har lite problem med. Inget allvarligt men känns som det kanske kan vara bra att kolla upp det ialla fall.

Förfrysningen var väldigt lätt, kändes snarare som att fingrarna och tårna bara domnade bort som de kan göra ibland och jag återfick värmen efter ca en timme. Men nu efteråt kan jag vara varm om hela fötter, tårna, händerna och fingarna FÖRUTOM pek- och långfinger på högerhanden och stortårna och pektårna(?). De kan vara iskalla och det tar alltid mycket längre tid att få tillbaka varmen i dem. Men inga problem med styrka, stelhet, missfärgningar el. liknande.

Yttersta delen på stortårna känns också alltid halvt bortdomnade, typ från slutet på tånageln och utåt. Hade skorna rätt så hårt åtsnörade(oroade mig lite för att leaden på pitchen innan) så funderar på om det kan vara någon nervskada i kombination av förfrysningen?

Så... Är det här vanliga biverkningar vid förfrysningsskador? Hur långtid kan det ta att läka ut helt?
 
Inom armén är det korrekta svaret aldrig, tyvärr. På alla övningar som innefattar minusgrader måste de som redan upplevt förfrysninar anmäla detta särskilt och vara under särskild bevakning.
 
Frys och värmeskador läker aldrig helt. Förändringen blir mer eller mindre permanent. Så tyvärr ingen lättnad där. Se bättre upp i framtiden!
 
Förfrysning

Har förfrusit mig några gånger, en gång när jag klättrade Nygrens led och Tomas grävde genom toppdrivan och jag stog och säkrade och märkte att jag var kall om fingrarna. När jag tog av mig hansken var två fingerspetsar 'hårda' och var fastfrusna i fodret på handsken. De tinade snabbt upp sedan tappade jag skinnet i ett par omgångar på fingerspetsarna och idag är det helt okej.

På hakspetsen i när jag blev sittande i en lift i Chamonix, i dåligt väder. Några vita fläckar som snabbt tinades upp. Skägget blev vitt på den punkten efteråt, inga problem numera förutom skägget som är lite vitstrimmigt!

Foten för länge sedan när det var -30 och jag var och åkte skidor, den blev helt iskall och tårna lite grå/vita. Tinandes i kallt vatten och det gjorde jävligt ont, den var röd i veckor efter men den var nog inte förfryst utan bara riktigt kall. Var mycket kallare om den foten i säkert 10 år efteråt, men inget jag märker av numera!

Så det beror nog på hur djupt och allvarlig förfrysning du får...
 
Om förfrysningen går tillräckligt djupt så är skadorna kroniska.

Här är en kortfattad beskrivning.

Har du första gradens frostskada så bör du återställas men det kan ta ett bra tag.

Han förfrysningen gå lite djupare så har de små ytliga blodkärlen börjat dra sig tillbaka från de frostskadade områdena, jag vet dock inte i vilken utsträckning de kan återbildas eller hur lång tid det kan ta.

De sår som omtalas i beskrivningen av andra gradens frostskador liknar väldigt mycket de sår man får när man bränner sig i solen. Huden svartnar, flagnar och trillar av. Vävnaden under är lätt rosa och varar lite grand. Har detta hänt kan du räkna med att skadan är permanent.
 
Om förfrysningen går tillräckligt djupt så är skadorna kroniska.

Här är en kortfattad beskrivning.

Har du första gradens frostskada så bör du återställas men det kan ta ett bra tag.

Han förfrysningen gå lite djupare så har de små ytliga blodkärlen börjat dra sig tillbaka från de frostskadade områdena, jag vet dock inte i vilken utsträckning de kan återbildas eller hur lång tid det kan ta.

De sår som omtalas i beskrivningen av andra gradens frostskador liknar väldigt mycket de sår man får när man bränner sig i solen. Huden svartnar, flagnar och trillar av. Vävnaden under är lätt rosa och varar lite grand. Har detta hänt kan du räkna med att skadan är permanent.

Tack för svaren! Låter helt klart som jag bara fått första gradens enligt länken ovan. Har ju redan blivit lite bättre så jag får hoppas att det mesta är borta till nästa vinter. Issäsongen är ju typ slut här uppe i Tromsö nu och i sommar ska det köttas nord-norsk granit så förhoppningsvis så ska jag klara mig från mer problem.
 
Beror på

en massa parametrar. Vävnadsdöden drabbar mindre blodkärl. Så småningom växer kapillärer in och ombildas till lite större blodkärl. Kan ta mer än 10 år innan det blir så bra det kan bli.

Thure
 
Jag lyckades förfrysa ett par tår på högerfoten vintern 1992 och nu 20 år senare har jag fortfarande väldigt lätt att för att frysa om den foten. Det har blivit väldigt mycket bättre men inte helt bra.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.