Värmeljus som bränsletablett

Brukar använda ett speciellt litet Esbitkök när jag gör turer på egen hand. Köket gick ur handeln redan ca 1970 men är överlägset lätt. Det har liknande design som Trangia men med mycket tunnare aluminiumplåt i kastrull, stekpanna och vindskydd.

Nackdelarna med esbittabletter är att de har ganska lågt värmevärde jämfört med t ex stearin och fotogen, luktar illa vid förbränning och också är dyra.

Skulle man inte kunna tillverka ett värmeljus (minsta storlek) med typ 10 långa vekar i stället för en enda kort? Eller någon form av specialveke? I syfte att få en "tablett" med hög effekt och som brinner slut på ca 5 minuter.
 
Men, men... Esbittabletter luktar väl inte illa?! Jag minns i min ungdom, då man eldade Esbit i ångmaskinen och kapade tändstickor i den tillhörande sågen, tutade i ångvisslan och brände sig på fingrarna. Det var tider, det. Nä Esbit luktar inte illa, de luktar barndomsminnen!

Fasen, jag kanske ska gå över till Esbitkök?

/Håkan

PS Ursäkta avvikelsen från ämnet
 
Du eldade kanske med metatabletter, som är luktlösa vid förbränning men där själva tabletterna luktar starkt? Med esbit är det tvärtom.

Fast att mitt kök osar illa med esbittabletter kanske har att göra med otillräcklig lufttillförsel. Sotande låga kan förresten nog bli ett problem med mitt förslag. Men det kanske finns lösningar, som att använda typ bälg eller nåt?

På tråden nedan finns ett förslag om att förbättra
lufttillförseln för esbittabletter, med hjälp av ett stålnät.

http://www.footprintpress.com/Articles/esbittabs.htm

[Ändrat av mellpat 2004-11-24 kl 09:15]
 
Håkan K: Om du ska testa Esbitkök ute så ta med tändpasta eller små tunna näverbitar. För tabletterna är ju ganska svåra att få fjutt på om det blåser lite.

Såg förresten i senaste Ny Teknik att ett värmeljus har en effekt på ca 100 W. Så det behövs nog minst 10 st vanliga sådana under kokkärlet.

Vid senaste dygnslånga strömavbrottet här nere på Södertörn saknade jag förresten värmeljus med större effekt, för nu fick vi tända och släcka 30 st.
 
mellpat; sa:
Såg förresten i senaste Ny Teknik att ett värmeljus har en effekt på ca 100 W. Så det behövs nog minst 10 st vanliga sådana under kokkärlet.

Det lär ju vara LÅGAN som utvecklar 100 W värme. Varje veke ger en låga, och förslaget var ju här att klämma in 10 vekar i ett ljus (vilket då ger 1000 W?).

Jag vet att nån har skrivit om försök med tre vekar (vet dock inte om det var här eller nån annanstans jag läste det) och på så vis fått högre effekt.

Men jag tror problemet blir syretillförseln, med 10 vekar går det åt 10 gånger så mycket syre.
 
Jag tror nermander har rätt om syretillförseln.Jag testade en gång med att tända 8 värmeljus placerade i en "cirkel" (ett i mitten, 7 runt) under en liten gryta på ett galler. Det gick inget vidare, flera av ljusen slocknade så snart grytan ställdes dit. Måste ha varit pga syrebrist. Sen är förstås värmeljus väldigt vindkänsliga, minsta lilla drag stör så att det vill till ett mycket bra vindskydd för att det ska fungera.
 
Burkkök?

Om man tycker att tabletter är för dyra och vanliga kök för tunga - vore inte ett hembyggt läskburkskök för sprit en bra lösning?
Värmeljus verkar ju inte vara så toppen.
 
Tråden skulle kanske bättre hetat: Möjligheter till bättre bränsletabletter,
t ex liknande värmeljus.

Läskburkskök är ju lätta och smarta, men flytande bränsle använder jag ogärna. Vill inte riskera spoliera en fjälltur pga bristfällig flaskförslutning.

Efter att ha forskat lite på nätet har jag funnit att Esbit har överraskande högt värmevärde, 31300 KJ/kg. Det är ca 15 % bättre än för T-sprit och ungefär 70% av det för bensin. Priset för Esbittabletter är dock betänkligt, 306 kr/kg inkl frakt när jag beställde 2.0 kg från Globetrotter igår.

Esbit består tydligen mest av hexametylenamin, som framställs från formaldehyd och ammoniak. Tillverkaren gör inte anspråk på att förbränningsgaserna skulle vara ogiftiga

http://www.esbit.de/esbit.tabs.en.php

och det finns uppgifter om att både formaldehyd, ammoniak, cyanväte och kolmonoxid avges vid förbränning. Så även om jag stått ut med oset så är användning i en tältabsid utesluten.

Det finns definitivt behov av bättre bränsletabletter än den nu bästa, Esbit. Tycker att det borde vara möjligt att åstadkomma med någon form av matrismaterial ("veke") indränkt i stearin/paraffin, och kanske tillsammans med en "brännare" med lufttillförsel både centralt och kring periferin.

Några länkar
http://www.kzpg.com/Backpacking/Stove/Stove_notes.htm
http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_Stoves.htm
 
Satte här filosoferade lite.
Hur tror ni de skulle fungera att använda braständare isf esbit?
De braständare jag syftar på är de som består av spån och vax(?) och som ligger förpackade i en stor tändsticksask. Jag vill minnas att det är dubbelt så stora som en esbit.
 
mellpat; sa:
Skulle man inte kunna tillverka ett värmeljus (minsta storlek) med typ 10 långa vekar i stället för en enda kort? Eller någon form av specialveke? I syfte att få en "tablett" med hög effekt och som brinner slut på ca 5 minuter.

Lägg ett par tändstickor i värmeljuset så för du en MYCKET kraftig låga efter några minuter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ekis Trangia med värmeljus för vinterbruk Kök och brännare 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.