Frågor om snok och huggormar samt djurspillning

Träffade en orm i helgen med stake.

Den solade på andra sidan diket längs en skogsväg - den gick över diket som en raket och rakt mot mig på vägen.
Den stannade framför mig och visa tungan och drog.

Haha - jag bara stanna och titta och skratta - det där har jag aldrig sett innan iaf.

Dom kan ligga bredvid en när man sover under bar himmel men går aldrig närmare än nån meter.
 
Träffade en orm i helgen med stake.

Den solade på andra sidan diket längs en skogsväg - den gick över diket som en raket och rakt mot mig på vägen.
Den stannade framför mig och visa tungan och drog.

Haha - jag bara stanna och titta och skratta - det där har jag aldrig sett innan iaf.

Dom kan ligga bredvid en när man sover under bar himmel men går aldrig närmare än nån meter.

Vad kul att du fått se orm!

Jag har svårt att tro att det var speciellt mycket "stake" i ormen. Den var nog helt enkelt målmedveten och skulle antagligen ta sig till en parningslokal i närheten.
Anledningen till att den räckte ut tungan, var faktiskt för att den luktade. Ormar luktar med tungan, och med hjälp av den så kan de orientera sig i sin närmiljö. Ungefär som hundar gör.

Skåda på!
 
Jag verkar mer eller mindre dra till mig huggormar.

Varje gång jag är ute och går i skogen så ser jag dessa, men varje gång sticker dom lika fort så jag hinner aldrig ta kort.

ca 2 ormar bakåt så högg en i kängan för mig som tur var så gick det inte igenom, va i ett kalhygge så såg inte ormen som solade sig på sidan av den väldigt smala stigen.
Såg bara att den högg och jag ryggade tillbaka och har aldrig hört en orm väsa så mycket som den gjorde efter den högg.
Sen slingrade den iväg väldigt sakta in i skogen.

Får försöka smyga lite mer, men det är ju inte så att man är på jakt efter orm så när man ser dom så har dom redan sett mig och känt i marken att jag närmar mig antar jag.

Nu förstår jag varför det rekommenderas att man har gummistövlar i skogen, som tur är så stod kängan emot bettet och det gick inte igenom.
 
Vad intressant att läsa en massa om ormar.
Nu har jag några frågor som det skulle vara roligt att få svar på. Vi har massor av orm hemma på tomten. Tror vi har svart snok, dvs utan fläckar. Hur vanliga är dem i Stockholmsområdet?
Hur kan jag vara säker på att det är snok och inte huggis? Jag hade för mig att jag hade läst att huvudformen var olika, men när jag googlade på de så hittade jag inte nåt sånt, utan bara att man skulle titta på formen och storleken på huvudplåtarna.
Vet med säkerhet att vi har både snok och huggorm. Har sett ett flertal snokar och ena katten har blivit huggormsbiten 2 ggr och jag har hittat en katt-dödad huggis.
Vi har en å som ringlar sig runt tomten, en bergssluttning mot söder, så de trivs nog bra hos oss, ormarna. Och det får de gärna göra så länge de låter bli katter och hundar ;)

//Helen
 
Släng upp en bild vetja.

Svarta snokar finns över hela landet är lika vanliga/ovanliga överallt.
Snoken har ganska stora och blanka huvudplåtar medans huggormen har små och matta plåtar.
 
Jag skulle väldigt gärna lägga upp en bild, men jag har bara sett sötnosen en gång och givetvis hade jag inget att ta kort med då.
Den låg under en plåt jag lyfte på, den låg kvar en liten stund innan den ringlade iväg. Har sen dess hoppats på att få se den igen.

Önskar även att jag får se vår jättesnok som jag såg för knappt 2 år sen. Den var helt enorm. Tror inte den var kortare än 1,20m och jag hade inte nått runt kroppen med tumme och långfinger. Ganska ljust grå och stora gula fläckar.

Ser jag den lilla svarta igen ska jag försöka titta på ögon och huvudplåtar. Tyvärr verkar de vara duktiga på att hålla sig undan.

//Helen
 
Vad är det här för kaxig prick

Den här figuren träffade jag under en promenad han/hon väste och blåste upp sig för att få större diameter och speciellt rädd var den inte heller
 

Bilagor

  • 20140828_124223.jpg
    20140828_124223.jpg
    67.6 KB · Visningar: 1,426
  • 20140828_124209.jpg
    20140828_124209.jpg
    73.5 KB · Visningar: 1,894
Här är en till. Galet mkt orm i Osloområdet. Ser orm om sommaren på nästan varje tur. Har ett litet favorit-tjern med mkt grodor som lagar mysigt ljud om natten. Här finns också simmande snokar av bra storlek.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    122.5 KB · Visningar: 1,080
Otroligt roligt med herr Ormexpert här. Hatten av!

Jag funderar lite på varför jag aldrig ser någon orm vid min stuga. Har sett orm några gånger runt om i skogarna och sådär...men på tomten (som kryllar, verkligen kryllar) av grodor och näbbmöss och säkert sorkar också, har jag aldrig sett vare sig huggorm eller snok. Kanske låter jag bara för mycket. Eller kan det vara för att stugan ligger i en sänka? Blir det för kallt för ormarna där, månne?
 
Otroligt roligt med herr Ormexpert här. Hatten av!

Jag funderar lite på varför jag aldrig ser någon orm vid min stuga. Har sett orm några gånger runt om i skogarna och sådär...men på tomten (som kryllar, verkligen kryllar) av grodor och näbbmöss och säkert sorkar också, har jag aldrig sett vare sig huggorm eller snok. Kanske låter jag bara för mycket. Eller kan det vara för att stugan ligger i en sänka? Blir det för kallt för ormarna där, månne?

Ormexpert vette tusan, men intresserad är jag iallafall.

Ormarna på bilderna ovan är svarta huggormar (vipera berus).

/John-Mehdi
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.