Vem dödade mina kaniner? OBS, Bilder!!

Har fått tre kaniner tagna denna vecka, de två första var det bara bakpartierna kvar på men den som blev tagen i förrgår är bara biten/hackad på käken/halsen. Runt kaninen låg massor med päls, samma med de två som blev tagna tidigare i veckan. Kaninerna bor i ett hägn på runt 200 kvm med liten skogsdunge i samt flera små hus och en större stuga. Nu är resterande fem kaniner ordentligt inlåsta i stugan. Men frågan är, kan det vara duvhöken som har dödat på det här viset eller finns det något annat troligare alternativ?

kanin_5263b9e59606ee2e4d886256.jpg

kanin2_5263b93b9606ee70e71d41b9.jpg
 
Borde inte de huvudsakliga skadorna varit på ovansidan om det hade varit en fågel? Jag skulle gissa på ett mindre däggdjur - skogsmård kanske? Men nu spekulerar jag bara...
 
Borde inte, enligt egna spekulationer, en duvhök ha tagit med bytet och om det lämnat kvar bytet i alla fall kanske man borde se hål i kaninen från klorna ?

Har du sökt av marken efter spår ? Jag tror också på marklevande rovdjur.

Mvh // Johannes
 
Marklevande rovdjur attackerar halsen på detta sätt, och i det här fallet så är det bara själva halsen och inte nacken skadad (vill man se själva bettet så måste man flå av skinnet runt skadan). Det borde utesluta lodjur och räv, då blir det , som redan konstaterats mindre rovdjur, som mest sannolikt.

Mårddjur är mycket svårt att stänga ute med någon form av staket.
 
Tack för era svar!

Angående mink, är inte de lite "lustmördare" och skulle haft ihjäl alla kaniner på en gång?

Följdfråga, hur lätt eller svårt är det att fånga mårddjur i någon form av fälla? Kan man fånga dem och släppa ut dem några mil bort? Får man ha ihjäl dem?
 
Tack för era svar!

Angående mink, är inte de lite "lustmördare" och skulle haft ihjäl alla kaniner på en gång?

Följdfråga, hur lätt eller svårt är det att fånga mårddjur i någon form av fälla? Kan man fånga dem och släppa ut dem några mil bort? Får man ha ihjäl dem?

Alla rovdjur som kommer in i ett avgränsat utrymme med många bytesdjur som springer åt olika håll kommer att försöka döda många djur. Men är det ett litet rovdjur, så kommer det att få kämpa länge för att lyckas döda ett så stort och snabbt byte som en kanin, då är det inte så konstigt att den inte dödar fler på en gång.
 
Lustmörda ?

Jag tycker att många pratar om att våra rovdjur lustmördar...egentligen ligger det väl till så att de rovdjur som får chansen gärna tar fler byten an den kan äta upp för stunden den kan ju behöva mer senare...evolutionen har sett till att de djur som gjort detta har klarat sig och då fört sin avkomma vidare som "lustmördare"....

Är själv ivrig jägare men kan inte tro att det är annat än vi människor som lustmördar ;)...

En parallel är bävern som gnager till dess det knakar....sen får trädet blåsa omkull...de som gnager till det fälls...dom finns inte mer...

Tror också på mindre rovdjur kanske katt ?

Var i landet kan vara iller åxå...
 
Grannens hund!?

En historia: En kaninägare har hittat sin döda kanin i buren. Kaninägaren gräver ner den i trädgården. Grannens hund får nos på den döda kaninen och gräver upp den, tar med den till sin trädgård. Husse får syn på det hela och tänker:
Jädrans... min hund har dödat grannens kanin! Han lyfter tillbaka kaninen i sin forna bur.
När kaninägaren kommer hem så undrar denne förstås:
Jag som grävde ner min döda kanin i trädgården och nu ligger den i buren igen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pack En järv och ett lodjur dödade 80 renar. Vilda djur 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.