"Bygga om sko?"

Hej!
Mina pjäxor till turskidorna klämmer på något sätt på benet i hälen, jag får inga skavsår och det gör ont först dag två-tre. Dag fem-sex är det så jag tror jag ska spy när jag tar på skon för att hela hälen svullnat upp till dubbel storlek. Då nån gång kommer jag på mig själv med att alltid sitta i tältet så att hälarna varken rör liggunderlaget eller att sovsäcken stramar där. Dag 10-12 brukar inte vara bekvämare än fem-sex så långturer blir tillslut ganska onda..

Tyvärr rymmer inte min budget nya skor just nu, jag vågar heller inte ge mig ut på nästa långtur till Svalbard i tre veckor utan att ha testat ett nytt par!

Är det någon som på något innovativt sätt har byggt om insidan på sina skor? Jag har extremt smala och långa fötter i herrstorlek, dessutom en extra stor sko för plats till dubbla sockor och jag tror att det är just det obefintliga hälgreppet som är problemet. (Mina fötter är så långa/smala att jag har tre uppbyggda sulor för att få dynafits smalaste randopjäxor att inte vara för vida..!) Har jag en vanlig tunn strumpa kan jag få ner hela handen bakom/runt hälen så dem är väldigt stora just där, resten kan man med våld snöra åt så det sitter!

Har lurat på flera lösningar men är väl mest inne på att antingen slakta ett liggunderlag och bygga "kuddar" som avlastar, men då kommer det trycka nån annanstans.. Jag har också varit inne på att "gjuta" ett hälgrepp i byggsilikon som sen tejpas fast på foten för att undvika skavsår då friktionen blir mellan hälgrepp och sko.
Jag vill inte fästa nått permanent i skon ifall det gör det hela värre.

Någon som gjort något liknande? På ena sidan trycker skon även på hälsenan så den svullnar men det gör långt ifrån lika ont men bygger gärna om den också om någon har tips på det!
 
Slitbelastningar från kängor är inte alls ovanliga. Lagom för medelfoten är sällan perfekt för någon.
Sockor och innersulor är bl a till för att polstra foten mot kängan. Ett sätt är ju att göra en avgjutning av kängornas innersidor samt av foten. Addera lämpligt antal sockor på foten och fyll resten av volymen med t e x en ladda a la stövel 90.
Skobekymmeren brukar öka med skovikt och styvhet. Dessvärre.
go tur
 
För smala för Dynafits pjäxor? Den var ny :)

Vilken typ av sko är det du har? Är det plastskor med separat innersko så går det utmärkt att värma med varmluftspistol och försiktigt trycka ut/in dem. Gjorde själv mina Dynafit TLT5 förra helgen med mycket bra resultat men då ville jag ha dem bredare och inte smalare vilket ju kanske komplierar saken något.

Skumgummibitar ska vara ett gammalt knep bland bootfitter, de limmar på på utsidan av innerskon, slipar ner kanterna och värmer om innerskon för att få mjuka avrundningar. Svårare om du inte har löstagbar innersko dock.
 
Som du kanske förstått av tidigare svar så underlättar det om du talar om vad det är för sko och hur den är konstruerad. Ju utförligare beskrivning desto bättre.

Och som också redan har skrivits så borde det gå att få relativt bra om det är en lös innersko. Jag har "kuddar" som sitter lite här och var runt hälen på utsidan av telispjäxornas innersko för att få hälgrepp.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.