Antik vildmarksutrustning?

Jag har ju GTX i min andas-torrdräkt när jag paddlar och vintertid kan det bildas ett tunt frostlager på insidan av skalet så vid raster öppnar jag dragkedjan och låter fukten som inte membranet fixar ventileras ut den vägen. Eftersom ju luften är torr på vintern försvinner överskottsfukt och frost snabbt så det är aldrig något problem, understället närmast kroppen är fortfarande varmt och torrt.

Med en tät dykartorris istället så finns det en ganska ansenlig mängd fukt kvar i dräkt och underställ när dagen lider mot sitt slut men GTX-torrisen har så lite fukt kvar att jag aldrig ens byter om på stranden utan den får sitta på tills jag kommer hem.

Det gäller, som nån tidigare sa, att utnyttja materialet och känna till svagheterna och först då kan man utnyttja alla fördelar till max och eliminera nackdelarna.


Teknikern - lika ofta under ytan som ovanpå.
 
Med tanke på att GoreTex skapades för att användas i NASAs rymddräkter så vore det inte så otroligt om någon verkligen fick för sig att GoreTex verkligen fungerar nära 0 Kelvin... exempelvis folk som "tror" på GoreTex och andra moderna material, där av min bristande ironi. =P
Fel, inte för att det spelar någon roll i den här tråden egentligen men Gore-Tex skapades inte för NASA!
Fibern upptäcktes ´69 (i ett misslyckat experiment!), började tillverkas ´72 och fick sin första kommersiella order ´76.
´81 började NASA använda Gore-Tex i delar av sina rymddräkter.

För att återvända till tråden så borde första generationens G-tex snart klassa in under historisk utrustning :)
 
Tack! du har förstått tråden! har hittat mycket roligt och mycket inspiration.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.